Ny stor undersøgelse viser at københavnerne er dødtrætte af dårlige forhold for cykelparkering. Cyklerne står og ligger overalt. Lokaludvalg kræver nye løsninger.
I december 2024 udsendte Københavns Kommune, på Facebook og Instagram, en offentlig forespørgsel om cykelparkering i København. Borgerne havde mulighed for at markere på et kort, hvor de savner cykelparkering. Der blev i alt sat omkring 2200 markeringer ind på kortet, og der kom 138 kommentarer direkte på SoMe-opslagene og ca. 700 kommentarer til de indsatte markeringer.
Problemer alle steder
Københavnerne efterlyser bedre parkeringsmuligheder stort set alle steder. Men især ved:
– Forretninger og supermarkeder, fitnesscentre, sportsklubber og svømmehaller,
– Legepladser, parker og ved havnebad og strand, ved kulturhuse, biblioteker, teatre og spillesteder,
– Skoler og børnehaver og stationer, især metrostationer.
Rigtig mange efterspørger også mere cykelparkering ved boligområder. Flere peger også på at der kæmpes om plads til cyklerne mellem beboere og kunder ved cafeer, restauranter og hoteller. Endelig er der et et stort ønske om mere cykeloprydning og bedre regulering af udlejningscykler.
Ladcykler blokerer fortovet
I Amager Vest oplever borgerne også store problemer, især på det gamle Islands Brygge og ved metrostationer og legepladser. Ladcykler nævnes som et stort problem.
“De står parkeret på fortovene, hvor der i for vejen er fuldstændig spækket med cykler, som spærrer halvdelen af fortovet. Det er EKSTREMT,” skriver en borger.
“Det er svært at finde en cykelparkeringsplads ved DR-byens metrostation,” skriver en anden.
Kommunens egen fejl
Undersøgelsen har netop været i høring i byens lokaludvalg. Amager Vest Lokaludvalg bemærker bl.a., at lokaludvalget i de seneste 10 – 15 år har gjort kommunen opmærksom på behovet for nødvendig parkeringsplads og -indretning til cykler inde på byggegrundene og ikke langs med husmurene mod gaden.
Problemerne er “ubetinget kommunalt selvforskyldt”, skriver lokaludvalget i et høringssvar. For kommuen har hele tiden “været klar over, at antallet af cykler i byen ville stige, og at en væsentlig andel af cykelparken ville være ladcykler samt tungere udgaver af cykler med el-drift, der kræver mere parkeringsplads”.
Forfærdeligt rod
Lokaludvalget peger på forskellige løsningsmuligheder:
– Udvidet anvendelse af gårdarealer og mellemrum mellem boligblokke til cykelparkering
– Konvertering af stuelejligheder til parkering af cykler.
– Pålæg til dagligvaremarkeder om at prioritere pladsen foran butikken mod fortovet til cykler fremfor merchandising.
– I nogle tilfælde måske konvertering af bilparkeringsplads og plads ved affaldspunkter til plads for cykler.
Og så peger udvalget specifikt på problemerne med de mange udlejningsløbehjul og -cykler der ligger og flyder alle vegne.
“I den sammenhæng kan vi ikke stærkt nok opfordre kommunen til at få bragt orden i dette forfærdelige rod. Der må da være nogen, der har ejerskab og dermed ansvar for disse køretøjer i bybilledet?” skriver lokaludvalget.