I starten af september deltog syv elever fra Ørestad Gymnasium i projektet, EU-Values om den Europæiske Union. I en hel uge tilbragte de tid i Bruxelles sammen med elever fra både Italien og Grækenland for at lære om og besøge de forskellige EU-institutioner, med et særligt fokus på EUs værdier.
Af Liv Stjernholm K. Jensen, elev på Ørestad Gymnasium
Allerede før sommerferien havde eleverne sendt en ansøgning til deres lærere for at komme med på turen, som var et såkaldt Jean Monnet projekt – finansieret af EU. Så de havde i flere måneder glædet sig til at tage afsted. Og selv om turen kun varede en uge, nåede de at opleve rigtig meget.
Den første dag i Bruxelles brugte de på at udforske byen og komme på plads i den lejede lejlighed. Der blev også tid til at besøge kvarteret omkring Grand-Place.
Næste dag var det tid til at påbegynde programmet om EU-Values sammen med deltagerne fra de øvrige lande. De mødtes ved en bygning for Toscanas regionale repræsentation og blev introduceret til projektet og hinanden. De fik blandt andet en kort præsentation af den Europæiske Unions historie; hvordan det gik fra at være “The European Steel and Coal Commission”, med kun seks medlemmer og et mål om at opretholde fred og handel af stål og kul, til det EU vi kender i dag.
Skulle finde løsninger
Sammen med de græske og Italienske elever arbejdede de sammen om at definere, hvilke problemer der påvirker dem selv som borgere i Europa. De skulle brainstorme ideer til løsninger som både de selv kunne bidrage til, men også løsninger som EU kunne tage i brug. Den sidste del af opgaven bestod i at præsentere deres problemstilling samt løsningsforslag til de øvrige grupper.
Besøg hos NATO
På turen fik de også lejlighed til at se EU Parlamentet, hvor de hørte oplæg fra to parlamentarikere om hhv. miljøet og klimakrisen og udenlandske relationer. Senere brugte de tid i EU Kommissionen, hvor de både hørte generelt om Europa Unionen og dens historie, men også om kommissionens opgaver og rolle i forhold til EU-lovgivning. Her fik de især god tid til spørgsmål, hvoraf de fik afklaret mange ting de ikke forstod omkring unionen.
NATO’s hovedkvarter ligger også i Bruxelles, og det fik eleverne lov at besøge midt på ugen. NATO har et stort areal med mange store bygninger, der er bygget op næsten som en lille by. Her hørte de studerende forskellige oplæg, både overordnet om NATO, om mulighederne for arbejde inden for NATO, men også et program dedikeret til at fremme fred gennem videnskab, for eksempel med innovativ teknologi.
Vigtigt og lærerigt
Turens sidste dage blev brugt på at besøge den italienske permanente repræsentation til EU og Euractive – et nyhedsmedie, der formidler om EU, hvor tre af de ansatte havde taget sig tid til at informere om deres arbejde.
Desuden var der besøg på universitetet i Bruxelles, hvor en professor samlede op på de vigtigste punkter om EU, efterfulgt af en kvinde fra sekretariatet, som fortalte om hendes opgaver, og kunne svare på de sidste spørgsmål, der var omkring forståelsen af EU.
Efterfølgende havde grupperne tid til at tale om, hvad de syntes om projektet; hvad der kunne forbedres og hvad der var fedt – og præsentere det for hinanden.
Liv Stjernholm var en af deltagerne i studieturen til Bruxelles, og har efterfølgende skrevet ovenstående artikel:
“Alt i alt har ugen i Bruxelles været meget spændende. Det har både været vigtigt og lærerigt for mig og de andre elever, fysisk at opleve og møde alle de mennesker, der på den ene eller anden måde har været del af projektet. Blandt andet gjorde besøget hos NATO et stort indtryk, samt de parlamentarikere og kommissærer, der havde taget sig tid til at mødes og svare på vores spørgsmål. Mætte af oplevelser og med ny inspiration og viden om EU i rygsækken, er vi nu klar til hverdagen på skolen igen,” siger Liv Stjernholm K. Jensen.