Elevrødder fra Ørestad på udveksling i Oslo

Som en del af et samarbejdsprojekt med VIKA-skolen i Oslo, sendte Ørestad Gymnasium en flok elevrødder til Norge. Her udvekslede de erfaringer med de norske gymnasieelever og fik inspiration med hjem til deres eget gymnasium.

De tre elevrødder Nicolai Høvdinghoff Samson, Ida Kirstein Traczyk og Selma Hauge Hemmingsen fra 3.g på Ørestad Gymnasium, tilbragte før jul fire dage i Oslo, hvor de var indkvarteret hos norske elever og deres familier. De danske elever deltog i undervisningen og var med i arrangementer i den norske studenterforening og elevrådet på VIKA-skolen.
(Foto herover: Nicolai, Ida og Selma midt i den norske julepynt på VIKA-skolen i Oslo kort før jul 2023)

VIKA-skolen er et helt nyt gymnasium, derfor var målet for turen, at Ørestads elever skulle hjælpe dem i gang med at bygge deres elevråd op.
“Der er stadig ret få medlemmer i deres elevråd, og de havde svært ved at rekruttere folk, så vi satte dem ind i, hvordan vi gør her på Ørestad Gymnasium, hvor vi har et stort elevråd med repræsentanter fra alle klasser,” fortæller Nicolai.

Læring på eget ansvar
En af de største forskelle på norske og danske gymnasier er undervisningskulturen, mener de tre elever. “I Norge er der et krav om, at man skal bestå alle sine fag, for at rykke op til næste klasse. Det gjorde, at eleverne var meget opmærksomme og fulgte med i timerne,” fortæller Ida.
“Lærerne påpegede heller ikke over for eleverne, hvis de for eksempel sad med deres mobiler i timen. Så det var virkelig læring på eget ansvar,” supplerer Nicolai. 

De var meget ens
Nicolaj, Ida og Selma reflekterer også over, at VIKA-skolen ligger i et meget ressourcestærkt område i Oslo, og derfor har mange elever, der har let ved at gå i skole.
“Det var en meget homogen elevtype, der gik på skolen og alle så ens ud. Det var lidt kedeligt. Så en del af vores samarbejde med dem, handler fra deres side også om, hvordan de kan få nogle andre elevtyper ind på skolen, for at undgå at den bliver for homogen,” siger Nicolai.
På Ørestad Gymnasium går rigtig mange forskellige typer, fra mange forskellige steder i København og omegn. Her er elever både fra Dragør, Hvidovre og Nordsjælland. Der er sågar elever, der rejser med tog helt fra Slagelse, Roskilde og Sorø, for at komme ind på gymnasiets mediefagslinje. Det skaber et godt mix af forskellige mennesker, mener eleverne. Bagsiden af medaljen er dog, at der er mange fordomme om gymnasiet, fordi folk er bange for ikke at kunne finde venner, der minder om dem selv, påpeger de. “Jeg synes, det er fedt, at vi har så mange forskellige elevtyper herude. Der er stadig grupperinger, men alle kan finde nogen at hænge ud med, fordi der går så mange elever her,“ siger Nicolai.

‘Rektor for en dag’
Eleverne synes generelt, at de i elevrådet, får meget indflydelse på skolen.
“Jeg har for eksempel lige været med til at ansætte den nye vicerektor,” fortæller Ida, der er forperson for elevrådet sammen med Ibrahim fra 2.g.
“Vi laver også undersøgelser i klasserne, hvor de diskuterer hvad der fungerer godt, og hvad der evt. kan ændres,” supplerer Nicolai.
På elevrådsmøderne arbejdes der videre med de ting, det kan lade sig gøre at ændre på.
“Vi havde nogle konkrete forslag med hjem fra Norge, som for eksempel niveau-opdeling i matematik, som vi nu arbejder videre med i samarbejde med ledelsen,” supplerer Selma. 

En ting der også giver eleverne indflydelse er konceptet ‘rektor for en dag’, hvor de to forpersoner for elevrådet overtager rektors kontor. Rektor Mads Lyngby Skrubbeltrang bruger i stedet dagen som ‘elev’ i deres klasse.
I år mundede ‘rektor for en dag’ ud i en af de større beslutninger, som elevrådet har fået indført. Nemlig, at der næste skoleår skal afholdes en stor kulturdag på skolen, hvor eleverne skal lære om kulturforståelse og lære hinanden bedre at kende på tværs af kulturer.
“Desuden laver vi en indsamling til et velgørende formål på dagen, og så afslutter vi med en kulturfest for alle klasser og årgange,” fortæller Ida. 

Fedt med elevråd
Eleverne er glade for de muligheder, de har for indflydelse på deres gymnasium gennem elevrådet.
“Vi har både fået den her fede tur til Oslo, og får mulighed for at udvikle undervisningen,” fortæller Selma.
“Og så har vi en rigtig god rektor,” er eleverne enige om.
“Mads har altid ja-hatten på. Hvis der er noget, han synes bare er en lille bitte smule fedt, griber han bolden og siger ‘det gør vi!’,“ fortæller Nicolaj.

Du skal have abonnement for at læse denne artikel

Få adgang til Ørestad Avis - Første måned på gratis prøve
Translate »