SIMIAN har netop præsenteret to nye soloudstillinger.
Udstillingsstedet for nyere moderne kunst på Kay Fiskers Plads er klar med en ny dobbeltudstilling, som kører frem til 15. december.
Det drejer sig om Peter Wächtler (DE) og Reba Maybury (ENG). De to kunstnere giver “på hver deres måde materiel form til levede, opførte eller forestillede relationer”, skriver SIMIAN.
Peter Wächtler, Crackers (Okt 12 — Dec 15, 2024)
Peter Wächtlers praksis omfatter tekst, film, maleri, tegning og skulptur. Hans arbejde kredser ofte om menneskelige figurer og fragmentariske fortællinger. Crackers præsenterer en nyproduceret gruppe af værker fremstillet på lærred, i stål, glas, porcelæn og industrielt ler. Udstillingsrummets lyssætning graduerer fra blødt skær af stearinlys til skarp belysning fra lysstofrør. Fritstående skillevægge adskillerrummet i to afdelinger; en for skulpturer og en for malerier. I det svagt oplyste område optræder arkitektoniske modeller af metrostationens karakteristiske sommerfugletag sammen med uglaserede porcelænsskulpturer.
I maleriafdelingen er udvaskede kridttegninger overført til lærred der afbilleder stærkt oplyste motiver, fra eksplosioner til månebelyst stilleben i varierende grader af abstraktion.
Sideløbende vises to af Wächtlers videoværker i Simians nyetablerede screeningsrum. Untitled (Vampire), 2019, er centreret omkring en mytisk udød, men meget menneskelig karakter, personificeret af kunstneren selv. Like a palace, 2022, følger en gruppe tidsrejsende gennem forskellige epoker fra stenalderen og antikken til den industrielle revolution og en forestillet fremtid.
Crackers er støttet af Institut für Auslandsbeziehungen, Ny Carlsberg Fondet, Dansk Tennis Fond, Lizzy og Mogens Staal Fonden, Statens Værksteder for Kunst og Egernsund Wienerberger.

Reba Maybury, Mr V Neck and Mr Polo Shirt are Friends (Okt 12 — Dec 15, 2024)
Reba Maybury arbejder som kunstner, forfatter, foredragsholder og dominatrix, hvilken hun kombinerer gennem forskellige outputs, både tematisk, økonomisk og materielt. Dette er tilfældet i Faster Than An Erection, 2021, en installation, der blev udviklet efter invitation fra MACRO i Rom og som nu er rekonstrueret på Simian. I installationen har Maybury instrueret en lokal ’submissive’ mand til at efterlade aftryk af sin krop på gulvet i udstillingsrummet.
Aftrykkende bliver synliggjort under UV-lys, der hænger ned fra loftet i højden af den gennemsnitlige danske mands penis. De fungerer som bevis på, og som en påmindelse om, den mandlige adfærd og de usynlige transaktioner, der foregår selv i den mest ordinære offentlighed.
Mayburys installation vender op og ned på sexarbejdets roller og de hegemoniske arbejds- og kønsdynamikker, hvilket hun overfører til spørgsmål om kontrol og magt i en institutionel kontekst. Investigation Desk, Summer/Autumn, 2024, består af rekvisitter og ’bevismateriale’ indsamlet under Mayburys søgen efter en egnet submissive mand til at bruge i rekonstruktionen af værket. Kunstneren betragter sit arbejde som dominatrix som værende beslægtet med en detektiv, der undersøger de absurde måder, hvorpå berettigelse og misogyni kommer til udtryk i dagligdagens bagateller. Et andet nyt værk, Room to Grow, 2024, består af blyantstegninger på væggen i Simians kontor, som viser højden på de mænd, der arbejder der.
Simian. Kay Fiskers Plads 17 (kælderen under bassinet, trappen ved siden af Ørestad Station). Åbningstider: Fredag, lørdag og søndag kl. 12-17.
I den kommende måned inviterer Simian også til tre events med internationale oplægsholdere. Læs mere på https://www.ssiimmiiaann.org