Først ønskes et rigtigt godt nytår, og stor tak til Ørestad Avis for igennem mange år at fortælle om Ørestad, skabe debat og knytte beboerne sammen i bydelen.
Af Klaus Mygind (SF), Gruppeforperson for SF i Borgerrepræsentationen, medlem af Kultur- og Fritidsudvalget og Revisionsudvalget
Ørestad er ved at være færdigudbygget som bydel i København. Ørestad er en succes. Det er en bydel med stor mangfoldighed. Boligpriserne er nogenlunde fornuftige. Der er mange borgere, der gør en kæmpe indsats for at skabe bydelen.
Daginstitutioner og skoler i bydelen er efterspurgte, hvor alle typer af familier mødes. Kulturlivet er på vej, hvor f.eks. Teater GLiiMT er i gang med at etablere sig som lokalt teater. Det er ikke kun DR-Byen og Royal Arena, der tegner bydelen. Ørestad Idrætsforening vokser sig stor, og snart åbner deres nye idrætsanlæg, og til foråret åbner svømmehallen sammen med skolen på Hannemanns Alle.
Men det har taget lang tid. Det har ikke været tilfredsstillende, og der er vigtige ting, som stadig ikke er på plads i 2024. Det skal ske nu.
Folkeskolen og de unge
Vi har bygget tre topmoderne folkeskoler i Ørestad, og en ny er på vej, men først i 2029. Den nye skole skal ligge i Fælledby og desuden optage børn fra Bellakvarteret. Der har været kritik af, at skolen allerede nu begynder med børnehaveklasse i de lokaler, som Hannemann Skole har brugt ved Vestamager Metrostation. Børnene får en lang skolevej, og det forstår jeg godt at forældrene er kritiske overfor.
Selv om den midlertidige skoles lokaler kaldes pavilloner, så mener jeg, at lokalerne er rigtigt gode. Jeg tror, at både forældre og børn vil blive glade for den gradvise opbygning af skolen, selv om der er lang tid til, at børnene kan flytte ind i den nye skole i Fælledby. Vores erfaringer er, at det giver en rolig opbygning af den nye skole. At der går så lang tid, skyldes forsinkelserne af byggeriet af Fælledby, og det rammer desværre børnene i Bellakvarteret, der får langt til skole.
Der skal være et godt fritidstilbud til de mange kommende unge i Ørestad. Jeg håber, at vi formår lave et ungetilbud, der bliver et fælles mødested for Ørestads unge, samtidig med, at de unge er engageret i deres respektive uddannelser og i foreningslivet. Tilbuddet skal være et dynamisk sted, som de unge kan præge med deres interesser.
Parkering
Parkering er en varm kartoffel i Ørestad og i hele København både for borgerne og for politikerne. I 2024 skal vi lave en ny samlet parkeringspolitik. Alle politiske partier undtagen Enhedslisten og Alternativet har forpligtet sig til at indgå en aftale, hvor kommunens parkeringsregler bliver gennemarbejdet. Som SF’er mener jeg, at vi skal mindske den individuelle biltrafik i København. Vi skal bruge vores begrænsede plads til andet end parkering. Vi skal cykle og bruge kollektiv transport og have mange flere delebiler. Man skal kunne leve uden et fornuftigt liv uden egen bil. Det kan de fleste i Ørestad.
Men hvad med dem, der har brug for en bil i Ørestad? For dem er prisen på parkering meget dyrere end i resten af København. Det irriterer selvfølgelig bilejerne. Jeg anerkender, at prisforskellen er for stor, men jeg synes ikke beboerne uden bil skal betale for at nedsætte prisen for parkering i Ørestad. Hvis prisen i Ørestad skal ned, må det ske ved, at prisen på parkeringslicenserne i resten af København sættes op. Vi kan også sætte parkeringsafgifterne for pendlere til København op, så de begynder at tage kollektiv trafik og cykel. Jeg er meget interesseret i at høre andre forslag til løsning af Ørestads parkeringsudfordringer.
Asger Jorns Alle
Udviklingen af Asger Jorns Alle til en levende bygade, hvor mennesker mødes, står nærmest stille. Bygningen af Generationernes Hus kommer nu i gang efter store forsinkelser. Men det gode initiativ Asgers Have, hvor der er bevilget 10 mio. kr. til projektet, er løbet ind i juridiske problemer. Der er brug for et nyt samlet initiativ for Asger Jorns Alle, så der kan komme skred i tingene.
Overdækning af motorvej og jernbane
En samlet Borgerrepræsentation arbejder nu for overdækning af motorvejen og jernbanen, så støjforureningen mindskes markant. En overdækning vil få Ørestad syd og midte til at hænge bedre sammen, og der vil opstå et stort areal, som kan bruges til byliv, kultur og foreningsaktiviteter. De foreløbige undersøgelser viser, at det bliver dyrt, og at vi skal være kreative med indretningen og finansieringen. Men jeg er ikke i tvivl om, at en overdækning vil forbedre bylivet i Ørestad markant, så det bliver alle pengene værd.
Til sidst kommer vores største udfordring – klimaet. I 2024 skal Borgerrepræsentationen vedtage en ny klimaplan frem til 2035. I den plan er målet at halvere vores CO2 udledning – både byens og vores personlige. Vi skal gå fra at bruge 9,4 ton co2 til 4,7 ton co2. Det er muligt, men det kræver en fælles indsats.
Godt nytår!