Rød supercykelsti direkte til strandparken

Tag cyklen direkte til Amager Strandpark via en bilfri supercykelsti. Det kan blive virkeligheden for alle i Ørestad i fremtiden.

Strækningen mellem Amager Fælled og Amager Strandpark er faktisk kun 3 kilometer, men turen føles i dag som en længere cykelferie på grund af mange gader uden cykelsti, ensrettede veje, plankeværker og lyskryds.
Men i en ny plan for en grøn korridor på tværs af Amager skal nu undersøges nærmere. Planen hedder ‘Fra Fælled til Strand’ og i kommunens Budget 2025 er der nu afsat penge til en foranalyse af projektet.
Den nye rute skal gå fra Amager Fælled ved Grønjordsvej til Amager Strandvej via Peder Lykkes Vej, Elbagade og Italiensvej.

Bilerne bestemmer
Visionsoplægget for ’Sundby – fra fælled til strand’ er en del af kvarterplanen for Områdefornyelsen Sundby, der blev politisk godkendt i 2017. I 2023 blev forslaget lavet til et konkret projekt med hjælp fra tegnestuen Cobe. 

I projektet står der bl.a.:
“Bilernes behov har sat deres præg på indretningen af Amager. Travle færdselsårer som Amagerbrogade, Ørestads Boulevard og Englandsvej løber fra nord til syd og lægger hver især dagligt asfalt til over 10.000 køretøjer. De markante trafikkorridorer opleves lokalt som grå, støjende, forurenende og hektiske byrum og hæmmer bløde trafikanters mobilitet på tværs af kvartererne. Og for de lokale beboere skaber de dermed store mentale afstande mellem de forskellige dele af Amager”.

Grøn rute med rød flise
Forslaget vil gøre store dele af ruten til en bred cykelgade. Nogle steder vil der være krydsende biltrafik. Andre steder skal biltrafikken reduceres til én enkeltrettet vejbane. 

Ved den brede del af Peder Lykkes Vej foreslås det, at fortidens meget brede vejareal gøres langt smallere for til gengæld at lade vejens grønne arealer brede sig.

Det er også tanken at hele strækningen skal have en genkendelig identiet — for eksempel via en ny, såkaldt Amar’-flise i rødlige nuancer, der lægges på hele strækningen. Lyssætning og skulpturer kan også være en del af løsningen.

Forbindelse til Vesterbro
Ruten kan også forbindes til ‘cykelhovedvejen’ gennem Amager Fælled til Islands Brygge – hvorfra der er cykelbroer til Sydhavn og Vesterbro. Så med forslaget inviteres hele København på cykeltur til stranden.

Det samlede projekt anslås ifølge rådgiver at koste 231,6 mio. kr. Det kan realiseres i etaper, og det kræver finansiering, hvis visionen skal blive til virkelighed. Midlerne kan både komme fra kommunale budgetter og fra fx fonde. I første omgang er der kun givet penge til en analyse af trafikforsøg og nedlæggelse af parkeringspladser på Elbagade. Analysen er efter planen klar midt i 2026.

Læs mere om projektet på denne side fra Københavns Kommune.

Du skal have abonnement for at læse denne artikel     Få adgang til Ørestad Avis - Første måned på gratis prøve
Translate »