Jakob Sørensen og Jakob Høgsbro bor begge i bofællesskabet Grønne Eng og står bag Jazz Out South. På sigt håber de, at festivalen kan blive startskuddet til et spillested i bydelen.
Da Jakob Sørensen og Jakob Høgsbro flyttede ind i bofællesskabet Grønne Eng i Ørestad Syd i 2023, kendte de ikke hinanden. Den første Jakob søgte mere plads til en voksende familie, mens den anden Jakob søgte det modsatte, efter at børnene var flyttet hjemmefra. Først da de tilfældigt stødte ind i hinanden i den fælles gård, gik det op for dem, at de både delte fornavn og profession: De er begge jazzmusikere.
Mødet og samtalen om deres fælles passion for jazzmusikken endte med at blive startskuddet til Jazz Out South, som i år afholdes for tredje gang den 20.-21. juni.
Festivalen er en todages jazzfestival ved The Spot i Skovrummet i Ørestad Syd, hvor arrangørerne forsøger at skabe et koncertrum under åben himmel og samtidig bringe mere kultur og musik ind i sommermånederne i bydelen.

Anderkendt som ildsjæle
Sidste år blev de begge nomineret til Ildsjæleprisen for deres arbejde med festivalen. Selvom de ikke vandt, har nomineringen været en kærkommen anerkendelse, fortæller Jakob Høgsbro, der bor i Grønne Eng sammen med sin kone.
“Det er et stort skulderklap og en anerkendelse af, at festivalen bringer noget vigtigt til Ørestad, som har manglet. Der er brug for kulturelle begivenheder herude, som samler folk på tværs af alder og professioner,” siger han og fortsætter:
“Det er en vigtig motivation for os med festivalen at forene mennesker på tværs af erhverv. I år har vi en yoga-instruktør fra Ørestad, som skal undervise i yoga, mens der bliver spillet jazz. Vi har også et godt samarbejde med kirken i Ørestad, og vil meget gerne samarbejde med flere aktører om at gøre festivalen til en bred begivenhed i bydelen,” siger han.
Festivalen er fortsat gratis, og Jakob Sørensen er taknemmelig for den økonomiske opbakning fra lokale aktører, der har gjort det muligt at fastholde det sådan tre år i træk.
“Det er stadig muligt for os at lave en gratis festival, fordi der har været så meget opbakning fra den lokale grundejerforening og andre sponsorer. Og vi sørger for at lave en festival, som henvender sig til flere forskellige aldersgrupper. Derfor har vi blandt andet et indslag målrettet børn begge dage,” siger Jakob Sørensen, som bor i Grønne Eng med sine tre børn og sin kone.

Drømmer om et spillested
Ambitionen er, at Jazz Out South både skal være et tilbud til lokale beboere og et arrangement, der giver Ørestad Syd en tydeligere plads på byens jazzscene. På sigt håber Jakob Sørensen, at bydelen kan få et egentligt spillested.
“Jeg håber, at Ørestad på sigt kan få et sted, hvor man kan høre musik mere regelmæssigt – lidt i stil med Montmartre. Vi håber, at festivalen kan være et startskud til, at Ørestad bliver en kendt jazz-lokation i København,” siger han.
Samtidig uddyber Jakob Høgsbro, at Jazz Out South er tænkt som en jazzfestival, hvor der lyttes til den kvalitets musik der er på programmet. Af respekt for musikerne og de andre festivalgæster.
“Selvom det er udendørs og der er gratis entré, drømmer vi at skabe samme intense stemning, som man kan få inde i en koncertsal, men her er det blot udendørs under den smukke danske sommerhimmel. Man kan sagtens nyde en øl undervejs, og vi håber at man sætter sig ned bagi, hvis man gerne vil sidde og snakke med sine venner under koncerterne,” siger han.
Jazz Out South afholdes den 20.-21. juni 2026 ved The Spot i Skovrummet i Ørestad Syd.








