Kæmpelange bilkøer: Ørestad lukket inde af vejarbejder

LÆS GRATIS: Vejarbejder på både Øresundsmotorvejen og Vejlands Allé skaber kilometervis af kø omkring Ørestad.

Siden tirsdag efter pinse har det kunnet tage op til halvanden time at køre fra Amager til Østerbro. Det fortæller f.eks. Malthe Rubæk Bøggild til dr.dk. Han kørte klokken 18 efter den værste eftermiddagstrafik, men køreturen på syv kilometer fra Amagercentret til Østerbro endte med at tage ham 1,5 time.
“Vi holdt bare bumstille. Folk hoppede ud af taxaer og begyndte at gå i stedet ind mod byen på gåben. Der var også nogle, der kørte indover fortovet 200 meter før, de skulle dreje. Det var ikke særlig sikkert,” sagde han.

Hundredevis af andre bilister blev fanget i kilometerlange køer på Øresundsmotorvejen, fordi Sund og Bælt er gået i gang med at udvide motorvejen, så der kun køres i ét spor i hver retning. Samtidig er Energinet i gang med at lægge nye strømkabler under Vejlands Allé, som derfor også kun har trafik i ét spor i hver retning.
For at slippe væk fra motorvejskøen kørte mange bilister fra ved Ørestad, og det skabte køer på Hannemanns Allé, Center Boulevard og Ørestads Boulevard.
“Kombinationen af alt det her arbejde og et uheld tidligere på dagen er formentlig grunden til, at vi så tæt trafik. Vores råd til bilisterne er så vidt muligt at undgå strækningen i de travleste timer i pendlervinduet”, siger Jens Villemoes, pressechef i Sund og Bælt, til dr.dk.

På facebook spørger brugerne hvornår man skal køre hjemmefra for at nå igennem de kritiske strækninger uden at skulleholde i kø i timevis.
“Inden 7. Når jeg kører 6.30 er der allerede en del trafik ved Tårnby nedkørslen, kører jeg 7.30 er der kaos,” skriver en bruger
“Alternativt 8:45 hvis man har fleksibel arbejdsplads,” skriver en anden.

Trakproblemerne er urimelige, Venstre på Københavns Rådhus, der derfor nu kræver en redegørelse fra Klima-, Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune. 
“”Det er helt urimeligt, at københavnerne skal sidde i kø midt på dagen på grund af planlagte anlægsarbejder. Vi er nødt til at have et større fokus på borgernes behov, så vi sikrer fremkommeligheden samtidig med, at vi renoverer og fornyer byen. Det koster borgernes tid, men det koster også samfundet penge, når dagen går med at sidde i en bil og vente,” siger Jens-Kristian Lütken (V) fra Venstre

Translate »