Debatindlæg af Ida Auken,Folketingskandidat for SF i København og Formand for SF’s Miljøudvalg
Londons borgmester, Ken Livingstone, præsenterede for nyligt en storstilet plan for, hvordan man kan reducere byens udslip af CO2 med 60% i løbet af de næste 20 år. Det er den mest ambitiøse plan i nogen engelsk by, men adskillige andre byer planlægger nu at lave noget lignende. Det samme er muligt at gøre i danske byer, hvis der ellers var politisk vilje.
Det er en mærkesag for SF, at København skal være Europas grønne energihovedstad. Hertil hører blandt andet at blive selvforsynende med energi. Vindmøllerne i Øresund er et vigtigt første skridt, der snarest skal udvides med jordvarme fra byens undergrund og solceller på tagene. Men først og fremmest skal vi blive bedre til at udnytte energien. Det kan ske med bedre isolering, el-besparende apparater, udskiftning af glødepærer med sparepærer osv.
På Samsø har man længe arbejdet for at blive selvforsynende med energi. Forskere og journalister fra hele verden er rejst til den lille danske ø for at fortælle historien om, hvor gode mulighederne er. Tænk, hvis København kunne få samme status som udstillingsvindue for det blomstrende grønne danske erhvervsliv. Så kunne vindmøllefabrikanterne demonstrere anlæg i Øresund, alt nybyggeri skulle være plusenergihuse, og et storstilet projekt til efterisolering af eksisterende byggeri, offentligt såvel som privat, skulle iværksættes.
København og Danmark har potentialet og teknologien, men en sådan omlægning til grøn energihovedstad kræver vejledning og investering. I London har man med Livingstones nye plan både sat penge af til at tilbyde kommunale grønne guruerkan vejlede borgerne om, hvordan de kan lægge om til en mere miljøvenlig og bæredygtig livsstil, men der er også afsat penge til at kunne give direkte tilskud til sådanne omlægninger, f.eks. isolering af bygninger. På sigt vil alle disse tiltag give økonomisk overskud for byens borgere, da el- og varmeregninger vil falde markant.
Men Livingstone taler ikke kun til pengepungen, han appellerer også til moralen blandt Londons borgere. I forordet til CO2 planen udtaler han, at det selvfølgelig er et individuelt valg at købe en benzinslugende 4-hjulstrækker, men da det bidrager kraftigt til udledningen af CO2, bør det være lige så samfundsmæssigt uacceptabelt som at smide affald på gaden.
Sådan noget får man ikke de politiske magthavere i Danmark til at sige, men det burde ikke forhindre dem i at udarbejde en ambitiøs plan for, hvordan København kommer forrest i kampen om at blive Europas grønne udstillingsvindue.
Ida Auken, SF








