Ned med farten: 40 km/t i hele Ørestad

Teknik- og Miljøudvalget vedtog i mandags et kæmpeprojekt for lavere hastigheder i København. Fartgrænsen skal ned på 40 km/t i store dele af byen og helt ned til 30 km/t tættest på centrum.

Et bredt flertal af partierne i Borgerrepræsentationen aftalte sidste år at få lavet en plan for en generel hastighedsnedsættelse på alle veje i hele byen.

Planen er nu klar. Teknik- og Miljøforvaltningen vetog mandag 30. maj at inddele København i nye hastighedszoner, hvor man fremover højst må køre hhv. 40 km/t eller 30 km/t. Større veje får dog en hastighedsgrænse på 50 eller 60 km/t.

Få veje med 50 km/t

I selve Ørestad skal der indføres en generel 40 km/t hastighedszone.

• Den vil også gælde Hannemans Allé og Ørestads Boulevard gennem Ørestad City.

• Center Boulevard får 50 km/t fartgrænse.

• Det samme gælder Ørestads Boulevard mellem Vejlands Allé og Grønjordsvej.

• På Vejlands Allé vil hastighedsgrænsen falde gradvis fra vest mod øst.

• Ved Center Boulevard skiftes der fra 60 til 50 km/t. Ved Røde Mellemvej skiftes der fra 50 til 40 km/t.

Mindre attraktivt at tage bilen

Teknik- og miljøborgmester, Line Barfod (EL) lægger ikke skjul på, at hastighedsnedsættelserne sker som et led i, at det skal være mindre attraktivt at være bilist i København fremover.

Ifølge hendes egen forvaltning skal den lavere hastighed i hele byen øge sikkerheden for andre trafikanter og nedbringe CO2 udledningen.

Men “lavere fart vil også gøre det mindre attraktivt at tage bilen i det hele taget – på grund af længere rejsetid,” skriver forvaltningen.

Politiet: Ikke OK til 30 km/t

Planen kommer efter at Folketinget har vedtaget en forsøgordning, hvor  16 udvalgte kommuner kan sætte hastigheden ned i udvalgte zoner.

Forsøget varer i 3 år, og gør det muligt at lave lokale hastighedsgrænser i byzone på 40 km/t uden tilsagn fra politiet, og endnu længere ned, hvis politiet siger OK til det.

Det har vist sig at Koøbenhavns Kommune endnu ikke har fået godkendelsen til zoner med 30 km/t. Der forhandles stadig med politiet, Kommunen har også efterlyst en lovændring, som gør det muligt for kommunerne at sætte hastigheden helt ned til 30 km/t på almindelig vej.

“Gør det ikke for sjov”

Københavns Kommune har valgt både at indføre en 30 km/t zone i Indre By, og at brede forsøgsordningen ud til samtlige veje i kommunen.

Og det møder kritik fra bilisternes organisation FDM.

“Problemet er, at man ødelægger fremkommeligheden i et forsøg på at genere bilisterne mest muligt”, siger chefkonsulent hos FDM, Dennis Lange, til TV 2 Lorry.

“De folk, der kører i København, gør det jo ikke for sjov. De gør det, fordi de har et ærinde af den ene eller anden årsag, og de kører i bil, fordi det er det, der er den bedste transportmiddel til den konkrete opgave, de skal løse,” tilføjer han.

Planen kommer til at koste knap 90 millioner kroner at gennemføre. Der skal f.eks. opsættes nye skilte, vejchikaner og bump. I planen indgår der også flere p-pladser, som kun er for delebiler og elbiler.

Hastighedszonerne udrulles gradvist frem mod 2025.

Translate »