Ny metrolinie ved DR Byen

Et flertal på Københavns Rådhus er blevet enige om linieføringen af den næste metrolinie M5 i København.

Metrolinien skal bygges 2027-2035 og efter planen gå helt ud til den nye ø Lynetteholm. Politikerne skulle vælge mellem to undersøgte løsninger, og har valgt det dyreste projekt – og endda tilføjet en ekstra station på Østerport i forhold til oplægget. Metro M5 får dermed ti metrostationer  – heraf seks nye.

En af stationerne på M5 bliver DR Byen metrostation, så man kan skifte metro der. En anden station skal bygges ved Bryggebroen.

M5 skal gå fra København H til Islands Brygge, Ørestad Nord og videre tværs over Amager til Refshaleøen og Lynetteholm. Linien lægges i tunnel indtil Refshaleøen, hvor banen kører på højbane a la Ørestad ud til Lynetteholm. Herefter fortsætter linjen i tunnel under havnen over til Østerport. 

Sådan ser den nye M5 metrolinje ud. Den stiplede linie viser en evt. fremtidig udvidelse, som vil gøre M5 til en ringbaneløsning med tre ekstra stationer.   Illustration: Københavns Kommune

Tilføjelsen af Østerport som foreløbig endestation betyder at M5 tilføjer to ekstra forbindelser under havnen. I dag er der kun én – og det skaber allerede trængsel og kapacitetsproblemer. Det betyder også, at M5 senere kan forlænges fra Østerport til København H – sådan at M5 bliver en ringbane ligesom M3 er det. Og med ekstra stationer ved Rigshospitalet, Stengade og Forum.

Linjen anlægges i etaper, hvor første etape går fra København H til Refshaleøen, og linjeføringen fortsættes til Lynetteholm, hvor stationerne åbner i takt med byudviklingen. Metrolinje M5 forventes taget i brug i 2035.

Her skal M5- metrostationen ved DR Byen anlægges.

Det er forligspartierne bag Lynetteholm, som er blevet enige om metroudvidelsen. Forligskredsen består af Socialdemokratiet, SF, De Radikale, Venstre, De Konservative, DF og Liberal Alliance. Enhedslisten, Nye Borgerlige og Alternativet står uden for aftalen om både Lynetteholm og nu også metroudvidelsen. Der tages endelig stilling til metrolinien på BR-mødet senere i februar. Finansieringsbehovet til den nye M5 er foreløbig sat til 14,7 milliarder kroner.

Translate »