Ørestad City skal have en ny, midlertidig Nærgenbrugsstation, indtil den permanente bliver bygget i Bellakvarteret. Placeringen er lige nu til debat.
Et par håndfulde Ørestadborgere og virksomheder var mødt frem til borgermøde på biblioteket i forrige uge, for at få information og drøfte placering og udformning af en nye, midlertidig Nærgenbrugsstation i Ørestad City.
Den nuværende Nærgenbrugsstation på promenaden langs Field’s bliver nemlig nødt til at flytte, da Field’s ikke har plads til den længere.
Først i slutningen af 2027 får Ørestad City en permanent placering af sin Nærbenbrugsstation – i sammenhæng med byggeriet på det sidste byggefelt i Bellakvarteret ud mod Ørestads Boulevard.
Indtil da skal Københavns Kommune finde en ny midlertidig placering, og efter mange undersøgelser og analyser er kommunens valg faldet på Kay Fiskers Plads.

Signaturprojekt
På mødet kunne man se illustrationer af den nye Nærgenbrugsstation, som både får plads til affaldssortering, byttemarked, butik/værksted og møderum. Her skal der være events og markeder, gerne i samarejde med lokale aktører.
Stationen vil være bemandet, den er arkitekttegnet og får også en lysinstallation. Den er lavet af genbrugsmaterialer og kan flyttes et andet sted hen, når der ikke er brug for den længere på Kay Fiskers Plads. Alt i alt lidt af en ‘signatur’ station, som kommunen vil placere i Ørestad.
“Vi ser at vores stationer bliver brugt mere og mere, og at københavnerene er villige til at bevæge sig lidt længere for at sortere deres affald korrekt. I dag skal de soreter i 10 fraktioner, så alt kan ikke sorteres i deres egne gårdanlæg, Så vi har et ønske om at synliggøre genbrug og affaldssorteringen endnu mere,” forklarede projektleder i Københavns Kommune, Nina Louise Jensen.

Min butik bliver skjult
Ikke alle er glade for placeringen af stationen. Blandt andre Anders R. Nielsen, indehaver af blomster og designbutikken IAMLIVIN Copenhagen, som ligger i Hubnordic. Hans butik vil blive helt skjult bag den nye anlæg,
“Det kan godt være, at stationen vil tiltrække flere mennesker til Kay Fiskers Plads, men de vil jo slet ikke kunne se min butik, så jeg er ikke glad for det her,” sagde anders R. Nielsen på borgermødet.
Adm. Direktør for KLP, som ejer Hubnordic, er heller ikke begejstret:
“Placeringen på Kay Fiskers Plads vil skjule vores hovedindgang og butikker, hvilket vil være til gene for kunder og gæster. Kommunen fremhæver, at det kun er midlertidigt i tre år, men det kan have stor betydning for vores udlejningsmuligheder og muligvis for butikkernes indtjening,” siger hun.

Andre steder?
KLP oplyser, at de har foreslået indtil flere alternative placeringer tættere på boligområderne.
Københavns Kommune oplyser, at man har undersøgt mange placeringer i Ørestad City, og at ingen af alternativerne er mulige. Ofte fordi der ikke vil være sikre tilkørselsforhold for renovationsvogne.
Placeringen af nærgenbrugsstationen er ikke endeligt besluttet endnu. Projektet bliver snart offentliggjort, og skal derefter i nabohøring.
Afhængigt af hørinssvarene skal projektet måske en tur i Teknik- og Miljøudvalget, hvor politikerne skal vende tommelfingeren op eller ned. I så fald vil der først blive taget endelig beslutning i efteråret.
Kommunen har undersøgt disse alternative placeringer:
Hjørnet af Martha Christensensvej og Gertrude Steins Vej: Ikke mulig. Solstra forventer at påbegynde opførelsen af boliger på arealet i 2025, når lokalplan og byggetilladelse foreligger. Vejmyndigheden i Københavns Kommune har oplyst, at den nuværende infrastruktur er midlertidig, og at Gertrude Steins Vej er en blind vej med en mindre vendeplads, som ikke er tilstrækkelig til renovationsbiler. Vejen er ikke dimensioneret til daglig trafikbetjening med større køretøjer.
Dea Trier Mørchs Vej 2-4: Ikke mulig. Lokationen er tidligere undersøgt, og Teknik- og Miljøforvaltningen har vurderet, at miljøstationen ikke kan omdannes til en nærgenbrugsstation. Pladsen er ikke tilstrækkelig. Arealet anvendes som vendeplads for renovationsbiler til betjening af skraldesuget i parkeringshuset og kan derfor ikke inddrages til dette formål.
Pladsdannelse på Hannemanns Allé: Ikke mulig. Københavns Kommunes vejmyndighed vurderer, at affaldsafhentning fra arealet ikke er mulig, da renovationskøretøjer ikke kan parkere eller standse uden at overtræde 10-meters reglen for vejkryds. Endvidere er pladsen ikke trafikbetjent fra vejen og ikke forberedt til formålet.
Hannemanns Allé 30: Ikke mulig. Københavns Kommunes vejmyndighed har vurderet, at vejarealet ikke kan inddrages til nærgenbrugsstation, da det fungerer som brand- og redningsareal for skolen samt adgangsvej til parkeringshuset. Arealet skal forblive frit af hensyn til disse funktioner. (Bemærk: Tegning og billede stemmer ikke overens i fremsendte præsentation.)
Hjørnet af Arne Jacobsens Allé og Center Boulevard: Ikke mulig. Københavns Kommunes vejmyndighed vurderer, at affaldsafhentning fra arealet ikke er mulig, da der ikke er mulighed for en hensigtsmæssig holdeplads til renovationsbilen, hvilket vil kræve standsning på en trafikvej.
Hjørnet af Arne Jacobsens Allé og Center Boulevard: Ikke mulig. Lokationen er tidligere undersøgt og vurderet ikke egnet. Den planlagte midlertidige pavillonskole vil optage det meste af grunden, og der er desuden udfordringer med støj. Selvom skolen medfører etablering af en vej, vurderes placeringen uegnet, da den ligger på bagsiden af en midlertidig skole. Derudover skal der opføres en støjvæg mod motorvejen, og Cabinn har parkering på området.
Arne Jacobsens Allé 21: Ikke mulig. Det forekommer udfordrende at afhente affald på denne lokalitet. Der er ikke tilstrækkelig plads til, at renovationsbilen kan vende inden for parkeringshuset. På grund af kanalens placering er der desuden en udfordring med at sikre, at skraldefolkene kan overholde reglen om en maksimalt 30 meter gåafstand ved affaldsindsamling, selv hvis renovationsbilen skulle få en holdeplads på eventuelt nedlagte p-pladser. I dette tilfælde skal renovationsfolkene skulle trække beholderne over træbroen, hvilket er uhensigtsmæssigt.