En flok elever fra gymnasiets mediefagslinje fik i eftåret mulighed for at komme i praktik i Danmarks største mediehus, DR. Praktikperioden bød på alt lige fra reportager på Christiansborg til hjælp med rekvisitter og kostumer.
Af Trine Hvam Madsen
Ørestad Gymnasium har i år indgået en særlig aftale med DR om, at udvalgte elever kan få praktikophold i mediehuset. Praktikken bliver tilbudt elever fra gymnasiets mediefaglige og samfundsfaglige linjer, og opholdet hos DR skal give eleverne et indblik i, hvad de potentielt kan komme ud og arbejde med efter endt uddannelse.
Det første hold elever, der var afsted, bestod bl.a. af mediefagseleverne Caroline Juel Lystbæk-Hansen, Theodor Asmussen, Fritz Malberg Glimø, Mynte Brastrup Clasen og Liv Kjær Jensen, der går på den samfundsfaglige linje, Global Society Class. Eleverne skulle indgå i de afdelinger i mediehuset, der harmonerede med det, de til daglig arbejder med på gymnasiet, men de fik hver især lov til at ønske, hvilke opgaver, de gerne ville have indsigt i.
Mediefagseleverne var også glade for, deres rige erfaringer fra mediefaget. “Det hele var jo i meget større skala ude på DR, men det var alligevel meget den samme proces, som vi er vant til med fx at udtænke og planlægge en produktion også gå videre til at filme og efterredigere materialet,” fortæller Caroline. “Man kunne også genkende meget i sproget, altså den måde man kommunikerer på og de ord man bruger på en tv-produktion,” siger Theodor, som sammen med Fritz, hjalp til i rekvisitten og med at afvikle lyd på Debatten.
Caroline, der til daglig har mediefag på A-niveau, var i sin praktikperiode en del af DRs postproduktion. Hun hjalp med at lave et dokudrama, der skal sendes næste år.
“Jeg fik lov at hjælpe med en masse forskellige ting, lige fra grafik til klipning,” fortæller hun.
Liv, der går på den engelsksproglige Global Society Class linje, har samfundsfag på A-niveau. Derfor fik hun et indblik i den journalistiske del af DR, da hun blev en del af holdet bag TV Avisen i tre dage. Liv var bl.a. med til at lave et journalistisk indslag om folketingsvalget i Schweiz og fik også lov at være med til at rapportere fra folketingets åbning ude foran Christiansborg.
”Det var rigtig sjovt, men også en ret lang dag, fordi vi startede kl. 9 om morgenen, og jeg samtidig fik lov at være med under afviklingen af udsendelsen kl. 18.30,” forklarer Liv.
Eleverne fandt under praktikopholdet ud af, at de faktisk havde en del erfaring med i bagagen fra den daglige undervisning på gymnasiet. Liv kunne for eksempel trække på sin viden om internationale forhold i sit arbejde på TV Avisen.
“Jeg kunne bruge min viden fra samfundsfag i noget af arbejdet, fordi jeg har et samfundsfagligt kendskab for eksempel i forhold til valgprocesser,” siger hun.
Mynte var mest med til at lave live tv bl.a. med live tekstning af TV Avisen og lydafvikling på Debatten. Mynte har rig erfaring med at lave live TV, fordi hun er med til at lave Ørestad Gymnasiums morgensamling OEG Live.
“Det var lidt sjovt at se, at det, de laver på DR, minder meget om det, vi laver på OEG Live, selvfølgelig bare meget større. Så jeg kunne godt genkende rollefordelingen og måden de arbejdede på. For eksempel det program de skrev deres running order op i, det lignede nærmest det, vi bruger i OEG Live, så det er sjovt at opdage, at det vi laver i skolen, også er noget, man laver i virkeligheden,” siger Mynte.
Eleverne ved endnu ikke helt, hvilken vej de ender med at gå, når de skal vælge uddannelse, men oplevelsen på DR har sat nogle tanker i gang. Theodor synes det var mest interessant at lave lyd.
“Jeg synes det er fedt at lave lyd, fordi det er noget man rent teknisk kan nørde. Men også det med at lave lyd til fiktionsfilm, hvor man kan være kreativ med det,” siger han.
”Jeg synes Live delen var fed, så hvis jeg skal arbejde med medier engang, kunne jeg godt finde på at gå den vej,” bryder Fritz ind.