Dystert notat fra kommunen. Politikerne overvejer at sende børn til pasning i andre bydele. Borgmester modsætter sig ændringer i pasningsgarantien og vil løse problemet med udflytterbørnehaver og flere pavilloner.
Københavns Kommune har ramt helt skævt i forhold til at sørge for daginstitutioner i Ørestad. Ifølge kommunens nyeste prognose mangler der daginstitutioner til 56 børnegrupper frem mod 2034. Det svarer til 672 vuggestuebørn.
Behovet peaker til næste år, hvor kommunen forventer at Ørestad har akut brug for pasning til 21 børnegrupper (252 børn) allerede fra januar måned.
Sker der ikke noget meget snart, vil kommunen ikke kunne overholde sit eget servicemål om at familierne i Ørestad højst har 4 kilometer mellem hjem og pasningstilbud. De risikerer at skulle tage imod en pasningsplads i en nabobydel.
Det fremgår af et notat fra Børne- og Ungdomsforvaltningen til politikerne i Børne- og Ungdomsudvaglet. Notatet fra juni måned redegør for en yderst vanskelig situation, især i første halvdel af 2025.
Sendes de ud af bydelen?
I kommunens såkaldte arealplan for daginstitutioner skal anvise hvordan de manglende pladser kan etableres. her arbejdes der bl.a. med plander om at etablere en ny pavillonbygning på Arne Jacobsens Allé 6G. Men Det er ikke nok. For en del af pavillonen skal bruges til at flytte den midlertidige daginstitution Svinget, som har seks grupper etableret midlertidigt på Ejler Billes Allé, men skal flyttes, da det ikke er muligt at forlænge areallejekontrakten med By & Havn.
Så der skal andre midler til, og forvaltningen nævner f.eks. planer om udflytterbørnehaver og endelig en udnyttelse af ‘ledig kapacitet på Amager’.
5,5 kilometers grænse?
I starten af august blev politikerne politikerne bedt om at drøfte en “modernisering af pasningsgarantien”. Især på grud af problemerne i Ørestad. De fik forelagt fire løsningsmodeller. En af modellerne går ud på at der i stedet for 4 kilometer nu godt må være 5,5 kilometer til daginstitutionen. Dette kan indføres enten kun i Ørestad, alternativt i hele kommunen.
Et andet forslag går ud på at udvide det område, hvor man har pasningsgaranti. I dag skal alle byudviklingsområder (f.eks. Ørestad) kunne tilbyde alle børn pasning i bydelen. Hvis området udvides, kan børn i Ørestad f.eks. få tildelt pasning i daginstitutioner i hele bydelen Amager Vest.
Hvis politikerne vælger at ‘modernisere’ pasningsgarantien, vil der kun være et akut behov for nye pladser til 14 børnegrupper i Ørestad.
Vil ikke sprede børnene
Da udvalget skulle stemme om modellerne stillede Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten ændringsforslag om at få belyst en model, hvor der garanteres plads i egen bydel ELLER inden for en grænse af 4 kilometer “ved inddragelse af én eller flere nabobydele”.
Et flertal godkendte ændringsforslaget, men Socialdemokratiet og Konservative stemte imod. Og de er vel at mærke de to største partier i forligskredsen omkring budgetaftalen på rådhuset. Og Børne- og Ungdomsborgmesteret er konservativ,
“Vi ønsker ikke at stille Ørestad ringere end resten af byen, og vi vil heller ikke droppe 4 kilometers garantien i København. Vi mener at børn skal være i daginstitution sammen med de børn, som de skal starte i skole sammen med og som de leger med i fritiden,” siger Børne- og Ungdomsborgmester Jakob Næsager (K) til Ørestad Avis.
Han mener at de akutte problemer i Ørestad skal løses med tilbud om udflytterbørnehaver og flere midlertidige daginstitutioner.
“”Forvaltningen vender tilbage med flere og nye løsninger for Ørestad, når vi skal til at forhandle om budgettet for 2025 om en uges tid. Jeg er sikker på at vi finder en løsning, hvor alle Ørestads børn kan passes i Ørestad,” siger borgmesteren.
Tabel 1: Løsningsmodeller til modernisering af pasningsgaranti (Københavns Kommune, juni 2024)
Løsningsmodeller | Potentiale for at løse kapacitetsudfordringer i Ørestad | Hvornår kan modellen træde i kraft |
Model 1: Lokal afvigelse fra 4 til 5,5 km i Ørestad | Det er vurderingen, at modellen vil løse den aktuelle kapacitetsudfordring ift. pasningsgarantien i Ørestad. Med en udvidelse fra 4 km til 5,5 km vil Pladsanvisningen kunne anvise til pladser i områder af Amager, hvor der i dag er et overskud af kapacitet. | Modellen vil administrativt kunne iværksættes umiddelbart efter en politisk beslutning.Løsningen skal pga. ligebehandlingsprincippet være af midlertidig karakter, indtil der er etableret tilstrækkelig kapacitet i området, så servicemålet om 4 km. afstand igen kan overholdes. |
Model 2: Bydækkende udvidelse af servicemålet fra 4 til 5,5 km | Modellen er den samme som model 1 bare med et bydækkende perspektiv. Derfor er vurderingen også her, at modellen vil løse den aktuelle udfordring i Ørestad. | Modellen vil administrativt kunne iværksættes umiddelbart efter en politisk beslutning. |
Model 3: Borgeren retningsbestemmer sine garantifelter | Modellen opfylder ikke servicemål i spidsbelastningsperioden januar til april 2025, hvorfor der er behov for at iværksætte yderligere tiltag i denne periode, fx øget udflytterkørsel. Modellen vil med høj sandsynlighed løse udfordringerne i Ørestad ift. pasningsgarantien efter ibrugtagning i 3. kvartal 2025. Vurderingen er dog behæftet med nogen usikkerhed, da det ikke kan forudsiges, hvor borgerne vil vælge garantifelter. | Modellen vil kræve en tilpasning af de bagvedliggende administrative it-systemer og vil tidligst kunne ibrugtages 3. kvartal 2025, hvis modellen besluttes i Budget 2025. |
Model 4: Bydel eller nabobydel | Det er vurderingen, at modellen vil løse den aktuelle kapacitetsudfordring ift. pasningsgarantien i Ørestad. Ved at udvide pasningsgarantien til hele bydele, vil Pladsanvisningen kunne anvise til pladser i områder af Amager, hvor der i dag er et overskud af kapacitet. | Modellen vil administrativt kunne iværksættes umiddelbart efter en politisk beslutning. |