LÆS GRATIS: Øresundsmotorvejen deler vores by og vores hverdag med et brøl af trafik, støj og forurening. Jeg stiller op for Venstre, fordi jeg vil kæmpe for at denne barriere ikke længere skal skille os ad – men tværtimod blive en bro til bedre livskvalitet. Derfor vil jeg arbejde for en fuld overdækning af Øresundsmotorvejen.
Af Jóhannes Miðskarð, Venstre
Amager Vest Lokaludvalg har allerede vist vejen med rapporter og borgermøder. Teknik- og Miljøforvaltningen har udarbejdet foranalysen, og borgerne har talt klart: Motorvejsstøjen overskrider grænseværdierne, påvirker helbred – søvn, koncentration, børn – og splittelsen mellem bydelenes city og syd er tydelig.
En overdækning vil give mange gevinster: direkte støjreduktion, bedre luftkvalitet, og mulighed for trygge opholds- og grønne områder over motorvejens linje. Samtidig kan vi genskabe forbindelser mellem områder, som i dag er fysisk og mentalt adskilt – så Ørestad city, Ørestad syd og Tårnby vokser sammen og udnyttes bedre.
Jeg går ind for, at vi hurtigst muligt igangsætter en detaljeret plan med klare tidsrammer og finansiering. Det kræver politisk vilje og partnerskaber med kommunerne samt staten. Jeg vil sikre, at Venstre i BR arbejder målrettet for at sikre midlerne og få projektet realiseret.
Det er tid til at stille krav – ikke bare til politisk retorik, men til konkret handling. Lad os overdække Øresundsmotorvejen og give Amager Vest en fremtid med færre gener, mere sammenhæng og bedre livskvalitet.








