P-hus Else Alfelt bygges i træ – kan omdannes til boliger eller erhverv

Vinderforslag udpeget. P-huset bygges med limtræ og krydslamineret træ – og kan omdannes til til bolig eller erhverv hvis behovet for p-pladser ændrer sig.

Vinderen af forårets arkitektkonkurrence om udformning af P-hus Else Alfelt i Ørestad Syd er fundet.

Og vinderforslaget tilbyder både et hus delvist bygget i træ, og et hus som en dag måske kan omdannes delvis til boliger eller erhverv. To ønsker, som By & Havn efterlyste, da de udskrev konkurrencen

Vinderforslaget, som er indsendt med titlen ’Et hus med fremtid’, er nemlig et P-hus, der er designet, så det fra starten er fleksibelt til fremtidig brug ved at forhøje den øverste etage og forberede demontage af 2. sal.

Dermed kan huset i fremtiden omdannes til bolig eller erhverv, uden at man grundlæggende skal ændre det eller rive det ned, fordi loftshøjden i et standard P-hus er for lav.     

Huset er konstrueret som et råhus med et søjle/bjælke-system i limtræ og dæk i krydslamineret træ, som stabiliseres af to trappetårne i beton. Huset kommer til at fremstå i en dæmpet grøn tone med etagehøje moduler, som er adskilt af mindre tagudhæng.

Stueetage med rum og lokaler som kan blive til værksteder, hjemmearbejdspladser eller møderum. Illustrationer: OS arkitekter og Studio Hara.

Community hub

Vinderforslaget rummer en plan for at huset skal fungere som et lokalt ’community hub’, som kan rumme lokale mødesteder, værksteder og muligheder for ’co-working’. Derfor er stueetagen designet stor fleksibilitet og mulighed for opdeling.

190 biler

Det nye P-hus Else Alfelt er det sidste som opføres i Ørestad Syd. Det skal rumme ca. 190 biler og får cirka 1.500 kvm. til udadvendte funktioner i stueetagen – primært mod Ejler Billes Allé og Richard Mortensens Vej. Byggeriet forventes at gå i gang i ved udgangen af 2024 og at være klar til brug et års tid derefter.

Parkeringsnorm

By & Havn har ansvaret for udvikling af parkering i Ørestad og skal overholde p-normerne i Københavns Kommune, hvilket betyder at der i tæt by og byudviklingsområder skal være en parkeringsplads pr. 250 kvm. boligareal. 

Vinderne er af konkurrenden er OS arkitekter og Studio Hara (tidl. Hald & Ravnborg) med Holst Engineering ApS og Prip Brandrådgivning ApS som underrådgivere.

Dommerkomitéen består af chef for Planlægning og Byrum Rita Justesen og ejendomsdirektør Henrik Steenstrup fra By & Havn samt stadsarkitekt i Københavns Kommune Camilla van Deurs.

Du skal have abonnement for at læse denne artikel

Få adgang til Ørestad Avis - Første måned på gratis prøve
Translate »