Grundejerforeningernes fælles sekretariat gennemfører nu et samlet udbud på driftskontrakten for Ørestad.
I Ørestad er det grundejerforeningerne som har ansvaret og udgiften til alt fra snerydning og saltning, hundegårde, legepladser og fodboldbaner til vanding, lugning, græsslåning, fitnessudstyr, skraldespande og hundeposer. De mange opgaver er nemlig udliciteret til en operatør via en kontrakt, som styres af sekretariatet.
Den samlede årlige kontraktsum (faste driftsopgaver) var i 2023 på knap 7 mio. kroner. Dertil blev der brugtca. 1,4 mio. kroner på snerydning og saltning, 800.000 kroner på vanding og 600.000 kroner på inventar, grus, graffiti mv.
Den nuværende driftskontrakt med firmaet Grøn Vækst blev indgået i 2019 for en treårig periode med mulighed for forlængelse i op til to år, og den udløber til marts 2025.
Alle de fire grundejerforeningerne samt Vandlauget er gået sammen om at lave et samlet udbud, som sikrer at de får den bedste kvalitet til prisen i de næste mange år.
“Selve udbuddet er hverken nogen lille eller nem opgave, men når vi laver det samlet for alle grundejerforeningerne på én gang, i stedet for at de hver især skulle gøre det, giver det nogle stordriftsfordele. Hvis hver enkelt grundejerforening skulle gøre det, skulle det samme gøres flere gange, og det ville kræve mange flere ressourcer at styre de efterfølgende kontrakter,” udtaler driftsleder i sekretariatet, Jakob Jensen.
Udbuddet består af detaljerede beskrivelser af, hvordan områderne og de enkelte elementer skal passes og plejes, og hvilke tilstands- og udførelseskrav der skal leves op til. Alle de faste pleje- og driftsopgaver er beskrevet i en såkaldt drifts- og plejeplan, og alle områder er nøje opmålt og kategoriseret i et digitalt driftssystem. Der er for eksempel 17.089 kvadratmeter brugsplæne i Ørestad Nord, 97 skraldespande i Ørestad City, 22.198 kvadratmeter asfalt i Ørestad Syd og 68 bænke- og siddemøbler i Arenakvarteret.
I løbet af foråret har der været markedsdialog med operatører, som alle har været rundt og se arealerne i Ørestad og har givet input til processen. Herefter er der blevet udarbejdet udbudsmateriale. I slutningen af august blev udbudsmaterialet sendt ud til byderne, som skal afgive deres tilbud den 4. oktober. Herefter vil et bedømmelsesudvalg bestående af medlemmer fra alle grundejerforeningernes bestyrelser sammen med rådgiverne vurdere tilbuddene og forhandle en ny kontrakt på plads.