Ny kampagne skal give Ørestad et bedre brand og fremhæve det spirende kulturliv i bydelen. Adm. direktør Anne Skovbro lover at Ørestads byrum bliver bedre fremover – “så folk kan være stolte af byrummene og have lyst til at befinde sig i dem”.
Ørestad er blevet voksen. De 20 år er rundet – og på nuværende tidspunkt kan 27.500 kalde sig selv for ørestadsbeboere. Bydelen er på blot to årtier omdannet fra den rene muld til et moderne og levende byområde. Men hvad er gået godt og hvad mangler fortsat at blive realiseret?
Vi har sat adm. direktør i By & Havn, Anne Skovbro, i stævne for at få svar på spørgsmålene i anledning af den runde fødselsdag.
Her Sker mere end folk tror
Hun har selv valgt at mødes i på pladsen foran Bella Center Copenhagen – og hun har noget vigtigt at sige, har hun meldt ud på forhånd.
Her på pladsen er der livlig aktivitet og lastbilerne er i fuld færd med at flytte inventar fra et afholdt arrangement.
“Jeg har valgt at begynde vores gåtur lige her, for det slog mig forleden, at en stor del af min omgangskreds var til Bogforum her i Ørestad. Over 40.000 mennesker, jeg tror endda det var rekord. De havde taget turen herud til Ørestad for at få en kulturoplevelse. Der er vist ingen tvivl om, at københavnerne er ved at opdage Ørestad. Og her sker faktisk mere, end folk tror. Vi kan se i vores målinger, som vi laver hvert år, at folk der bor i Ørestad, er glade for at bo her, glade for nærheden til naturen og de mange tilbud, der er. Det er især godt hjulpet på vej af et sundt foreningsliv, hvor stærke ildsjæle får ting til at lykkes, siger Anne Skovbro.”
Ny kampagne
I disse dage lancerer By & Havn kampagnen “Der sker da lidt i Ørestad” som sætter fokus på det at bo og leve i Ørestad. Den er produceret med udgangspunkt i de fem temaer: livet mellem husene, kultur- og foreningsliv, børnefamilier, natur samt boliger og arkitektur.
Kampagnen bliver synlig på tværs af medier, platforme og kanaler i København i de næste tre uger. Kampagnens elementer består af outdoor-placeringer rundt i bybilledet, på digitale skærme på metrostationerne samt i biografen i Field’s. Og digital tilstedeværelse på tværs af sociale medier, youtube og diverse websites.
“Der er mange fordomme om Ørestad blandt københavnerne, men dem, der bor her synes, at deres bydel kan noget, og de er trætte af fordommene. Derfor søsætter vi denne kampagne, som på en sjov og skæv måde sætter fokus på, at Ørestad er blevet voksen og at hverdagslivet blomstrer herude,” siger Anne Skovbro, adm. direktør i By & Havn.
“I By & Havn har vi ofte mødt en efterspørgsel fra kvarterets beboere på kommunikation med et fokus på Ørestads særlige sider, som kan skabe glæde og stolthed over bykvarteret. Og vi har mærket stor interesse for at hjælpe os med kampagnen fra mange af Ørestads beboere. Det vil jeg gerne takke for”.
De tre scener
På vores gåtur vandrer vi mod Royal Arena, som også er et sted hvor københavnerne kommer til Ørestad for at få oplevelser.
“Her møder tusindevis af gæster op til koncerter hele året rundt og det er jo et fantastisk udstillingsvindue for resten af Ørestad. Og det skal vi da udnytte. Derfor har vi også igangsat projektet om Byens scene, som skal resultere i tre byrum, der integrerer kunst- og landskabsarkitektur ved de store spillesteder DR Koncerthuset, Bella Arena og Royal Arena. De lægger nemlig ugentligt scener til tusindvis af glade koncertgæster. Faktisk danner de tre koncertscener tilsammen det største koncertområde i Norden.”
Vi har ikke leveret på byrum
Byrummene skal give folk udefra en god oplevelse, men også være med til at forskønne og færdiggøre byrummene i Ørestad
“Lad os være ærlige. Vi har ikke leveret godt nok på byrummene i Ørestad. Og på trods af at der kun er gået 20 år, som er relativt kort i byudviklingsperspektiv, så synes jeg godt, at vi kan tillade os at sige, at der skulle vi have gjort det bedre, tidligere. Det forsøger vi så at rette op på nu, så folk kan være stolte af byrummene og have lyst til at befinde sig i dem,” siger Anne Skovbro.
Hun nævner også Byens Hus som et fyrtårnsprojekt, der skal danne ramme for et flot byrum og et aktivitetshus, hvor foreningslivet og bylivet kan trives.
“Vi skal være gode til at skabe rammer til de store arrangementer, men vi skal være endnu bedre til at støtte lokale aktiviteter i Ørestad. Vores primære fokus er på dem, som bor her. De skal være glade for den by, de bor i. Og så skal de være med til at sprede den glæde til alle de andre københavnerne, der ikke altid taler pænt om Ørestad”, siger Anne Skovbro.
Byudvikling med data
Gennem sine løbende målinger ved By & Havn, at Ørestads beboere generelt set er glade for at bo i området og for de mange tilbud, der er. Men der er også ting, som skaber utilfredshed og frustration.
“Når man står her 20 år efter at byudviklingen begyndte, så kan jeg da godt ærgre mig over, at skoler og daginstitutioner er tænkt ind for sent. Det er et område, som jeg ved at Københavns Kommune arbejder benhårdt for at kunne levere på, fordi behovet er stort. Men når jeg kigger i vores målinger og kan se, at folk er frustrerede, så er det klart, at det er noget, vi skal have styr på i de sidste udviklingsetaper her i Ørestad,” siger Anne Skovbro.
Flere butikker
By & Havn har også stort fokus på at skabe endnu mere byliv, detailhandel og støtte op om foreningslivet i området.
“Vi har solgt en grund på hjørnet af Asger Jorns Allé, hvor vi har stillet krav om, at der skal være et supermarked i stueetagen – og vi arbejder på at sælge endnu en grund med mulighed for caféer og butikker i stueetagen. Vi ønsker at bakke op om alle de gode kræfter, der er aktive herude, uanset om det er foreningslivet, som virkelig fungerer eller det er understøttelsen af lokale fællesskaber i Asgers Taghave”, siger Anne Skovbro.
Film i Arenakvarteret
Opdag Ørestad-kampagnen er blevet filmet i Arenakvarteret i sidste måned – og her stillede en lang række Ørestads-beboere op for at hjælpe. Uanset om det var på skøjter, med sjippetov eller Ørestad Kor. Skuespilleren, som spiller hovedpersonen i kampagnefilmen, er også lokal beboer.
“Lige netop det her område indeholder den særlige Ørestads-stemning. Flotte byggerier med materialer, der er genbrugt. Og her er plads mellem husene, hvor børn kan lege, fordi bilerne ikke holder og fylder i hele gadebilledet, som i resten af København. Det er faktisk en af de succeser, vi har skabt her i Ørestad. En bydel, der kan noget helt særligt og som er sin helt egen,” siger Anne Skovbro.
Vi slutter dagen ved Fælledpromenaden, hvor naturen er helt tæt på.
“Jeg synes, at der er helt fantastisk her på kanten af fælleden. Og jeg håber, at endnu flere i de kommende år får øjnene op for, hvor dejligt der er i Ørestad. Vi er ikke færdige, men vi er godt nok kommet langt.”