Den specielle arkitektur og de særlige undervisningsformer på Ørestad Gymnasium tiltrækker skolefolk og arkitekter fra hele verden, som vil vide hvordan man underviser på et gymnasium uden traditionelle klasseværelser og bøger.
For undervisningsformen kræver nytænkning og innovative løsninger fra læreren.
Samtidig stiller det store krav til eleverne, der i meget høj grad skal udvise selvstændighed og tage ansvar for egen læring.
En gruppe skoleledere fra Valencia har for nylig været på besøg på Ørestad Gymnasium. Nuria Pérez, som til daglig arbejder med undervisning og uddannelse i Valencias lokaladministration, fik mange nye indsigter ud af besøget.
“Det har overrasket mig, hvordan eleverne arbejder selvstændigt og viser ansvar for egen læring, for eksempel i gruppearbejdet,” fortæller hun.
De spanske gæster var dog mest imponerede over eleverne selv, fortæller spansklærer på Ørestad Gymnasium, Morten Smith-Hansen:
“Alle elever på Ørestad Gymnasium er i stand til at indgå i et gruppearbejde, og de fleste elever er decideret dygtige til det. Det faldt vores spanske gæster helt ned af stolen over, fordi de slet ikke er vant til, at elever på 16-17 år er så selvstændige omkring deres læring,” forklarer han.