Helhedsplanen for Ørestad Syd har været den drivende kraft for Steen Jürs arbejde i Grundejerforeningen Ørestad Syd i ni år. Nu overlader han stafetten til en ny formand, men fortsætter som bestyrelsesmedlem.
Da Steen Jürs og hans kone Hanne flyttede ind i deres lejlighed i Stævnen i 2009, var der ét hus i Ørestad Syd. Det var midt i finanskrisen, og fra vinduet på 3. sal kunne de se 8Tallet blive bygget på den anden side af Robert Jacobsens Vej.
“Det var et lidt åbent spørgsmål, hvad det hele skulle blive til,” siger Steen i dag.
16 år senere er der ikke bare kommet flere bygninger til, men også masser af træer, opholdssteder og brugbare byrum. Mange af dem er udviklet af Grundejerforeningen Ørestad Syd.
“I dag er et område som for eksempel Else Alfelts Vej helt forvandlet. Vi har plantet over 1.000 træer, sået blomster og åbnet en stor legeplads i området, Skovrummet. Det er grundejerforeningens værk, og det er jeg glad for at have været en del af,” siger Steen Jürs til orestad.net, som er grundejerforeningerne i Ørestads fælles hjemmeside.
Helhedsplanen som drivkraft
Steen Jürs blev valgt ind i bestyrelsen i 2015 og overtog formandsposten året efter.
Han blev især grebet af den såkaldte helhedsplan for Ørestad Syd – en samlet vision for, hvordan de mange pladser og passager syd for Asger Jorns Allé kunne blive mere attraktive.
Blandt sine egne yndlingsspots nævner han Skovrummet, Cafépladsen ved 8Tallet og Mellemrummet med de karakteristiske “stenøer”. Steder, hvor idéerne i helhedsplanen er blevet til virkelighed – og til liv.
Socialt og mobilt
I sin tid som formand har Steen haft en forkærlighed for løsninger, der ikke kun er æstetiske, men også lokale og sociale. Som eksempel nævner han grundejerforeningens samarbejde med Amager Skovhjælpere, som har bygget specialdesignede bænke, broer, legemøbler og skulpturer på tværs af kvarteret.
Et andet tema har været fleksibilitet: Flytbare møbler og uderum, der ændrer karakter, alt efter hvem der bruger dem.
“Når jeg cykler forbi og ser, at stolene står anderledes end dagen før, så ved jeg, at stedet bliver brugt på forskellige måder. Det betyder noget,” fortæller han.
Det der skal samle folk, kommer til sidst
Grundejerforeningen Ørestad Syd har ansvaret for at passe og udvikle kvarterets parker, pladser og private fællesveje. Herunder snerydning og saltning, biodiversitetstiltag og legepladser til vanding, lugning, græsslåning, fitnessudstyr, skraldespande, hundeposer – og meget, mere.
Men der er også meget, som grundejerforeningen ikke har indflydelse på – for eksempel ejendomsetablering, bygningsdrift og bestemmelser i lokalplaner.
Det bekymrer Steen, at flere byggeprojekter har gået på kompromis med lokalplanerne, og at centrale mødesteder som det længe ventede Byens Hus er blandt de sidste, der bliver bygget. Ligeledes har udfordringer med midlertidige skolepavilloner fyldt en del hos den afgående bestyrelsesformand.
“Det er lidt paradoksalt, at det, der skal samle folk, kommer til allersidst. Det burde have været det første,” siger Steen.
Generationsskifte
Det næste kapitel ser han på med positive øjne.
“Ørestad Syd har faste traditioner som Søfesten med det store anderæs, og flere fællesskaber og arrangementer er ved at tage form. Asgers Have er lige rundt om hjørnet, og udbuddet af spisesteder og butikker er spændende, selv om de stadig ligger lidt spredt.”
“Og så siver nye, unge kræfter stille og roligt ind i bylivet, hvilket vi også kan se i grundejerforeningens bestyrelse. Jeg glæder mig over, at en ny generation har taget Ørestad Syd til sig og er klar til at fortsætte arbejdet.”
Den nye bestyrelsesformand i Ørestad Syd bliver Svend Elberg Thomsen fra E/F Grønne Eng. Steen fortsætter som medlem af bestyrelsen.
Læs artikel fra seneste generalforsamling i G/F Ørestad Syd på orestad.net.








