Strudsefjerens elektrostatiske egenskaber

Simian præsenterer to nye udstillinger: Future Mechanism Rag PlusTwo Grams, en solopræsentation af den svenske kunstner NinaCanell, og Painting-as-Prop, en gruppeudstilling kurateret af Etablissement d’en face, Bruxelles.

Der vil være åbning af udstillingerne lørdag 1. juni kl. 16.00- 22.00. Det vil være muligt at købe vegetarisk mad. Simians åbningstider er fredag, lørdag og søndag kl. 12.00-17.00.

Nina Canell: Future Mechanism Rag Plus Two Grams.
1. juni – 1. september 2024

    Nina Canell (f. 1979 i Växjö, Sverige) bor og arbejder i Berlin. Canell samarbejder ofte med Robin Watkins om installationer og kunstnerbøger. Nina Canells arbejde sætter fokus på processer og synergier, og stiller radikale spørgsmålstegn ved materialers hierarkier og historier. Canell betragter skulptur som en proces, der bevæger sig gennem og på tværs af kroppe, hvilket udfordrer forståelsen af objekter og materialers uforanderlighed og inaktivitet. Med afsæt i erfaringer fra både tilfældige observationer samt dybdegående studier, undersøger Canell materialers evne til transformation og overlap – uafhængigt af udstillingens rumlige og tidsmæssige ramme.

    Nina Canell: Pistachio Pangolin on the Continuous Fingernail Transmitter(2020)

    Future Mechanism Rag Plus Two Grams præsenterer en større gruppe skulpturer, som udstilles samlet for første gang, samt et nyt kollaborativt videoværk. Skulpturerne fremstår fysisk som strenge, der midlertidigt forbinder rummet med de resonerende vandmasser ovenover og kalkstensklippen nedenunder – som et ekko af Simians søjlebårede arkitektur. Bundet sammen med fragmenter af restmaterialer som kapsler, mønter og skosnore, registreres de vibrationer og lyde, der passerer gennem dem. Pulsen fra disse frekvensgeneratorer skaber et usædvanligt ensemble af nedbrydelig musikalitet.

    Videoen er den tredje udgave af det igangværende projekt Energy Budget (2017-2024), som er lavet i samarbejde med Robin Watkins. Værket er centreret omkring strudsefjerens elektrostatiske egenskaber, og bilindustriens afhængighed af denne ældgamle ’teknologi’ i skabelsen af støvfrie produktions forhold. Støv, der udgør den samlede udstødning af alle materialer, optræder i værket som en nær- usynlig hovedperson, der indfanges og fastholdes i fjeren på en fugl, der ikke kan flyve.

    Painting-as-Prop. Kurateret af Etablissementd’en face.
    Med Patrick Allen, Christiane Blattmann, Bradley Davies, Marlies DeClerck, Mike D’Ippolito, Laurent Dupont, Mathilde Fenger, Mona Filleul, Hadrien Gérenton, Jos de Gruyter & Harald Thys, Alexander Page, Charlotte van der Borght.
    1. juni—1. september 2024.

    Jos de Gruyter & Harald Thys: Johannes, Painter. 1947-2010 (2011)

    Painting-as-Prop er en del af en løbende dialog og udveksling mellem de to kunstnerdrevne steder Etablissement d’en face og Simian. Som titlen antyder, er udstillingens udgangspunkt betragtningen af malerier som teatralske rekvisitter. Udstillingen omfatter værker af 14 samtidskunstnere, hvoraf de fleste har base i Bruxelles. De forskellige værker, præsenteres i en scenografisk ramme, og varierer mellem formater og medier. Deres fælles kobling til maleriet er et udtryk for en generøs definition af mediet, dets afgrænsninger og udfordringer.

    Bradley Davies: à tête(2022)

    Objekter, flytbare og anvendelige genstande bliver til rekvisitter gennem deres specifikke kontekst og funktioner. På samme måde som man vælger en ting til et bestemt formål, er værkerne udvalgt til udstillingen på baggrund af deres respektive funktionelle værdier, fremfor deres definerede tematik, motiv eller genre. I stedet for at blive betragtet eller konsumeret som passive værker, kan ’maleri-rekvisitterne’ i udstillingen, ses som aktive objekter der kan bruges (eller misbruges). De reflekterer således over skille- og forbindelseslinjerne mellem ejendom og ejerskab og mellem performativitet og repræsentation.

    Etablissement d’en face er et kunstnerdrevet udstillingssted i Bruxelles, som blev grundlagt i 1991. Det er blevet drevet og udviklet af forskellige kunstnere i årenes løb og drives i øjeblikket af en gruppe bestående af Liska Brams, Ryan Cullen, Olivier Foulon, Jean-Paul Jacquet, Nina Janssen, Margaux Schwarz og Harald Thys. Som et af de ældste kunstnerdrevne steder i Europa er Etablissement d’en face dedikeret til at producere udstillinger og situationer, som trodser æstetiske kategoriseringer. Simian kuraterer en udstilling på Etablissement d’en face i 2025 som en del af samarbejdet mellem de to steder.

    Foto øverst: Nina Canell & Robin Watkins: Energy Budget (2017-2024)

    Du skal have abonnement for at læse denne artikel     Få adgang til Ørestad Avis - Første måned på gratis prøve
    Translate »