31. maj åbner en opgraderet version af Avedøreruten mellem Hvidovre og Københavns Centrum. Ruten er allerede populær for Ørestads cykelpendlere, og er nu blvet til en rigtig supercykelsti.
Det betyder at ruten har fået bredere vejbane, nyt slidlag og ny belysning på det meste af ruten, bl.a. ved skovområder, tunneller og på motorvejsbroen:
– Langs vandet er der etableret gult LED belysning. Dertil kommer pullertbelysning og standerbelysning langs ruten.
– I tunneler er der etableret supercykelsti-tunnelbelysning med lyshjul, der tænder, når man cykler igennem. Dertil kommer kraftig belysning op på motorvejsbroen nedefra.
– Ved Imia Allé er der opsat en cykelreparationsstation.
– Dertil kommer en ny skiltning med de kendte C’er på asfalten, som viser brugerne på vej.
Avedøreruten mellem Hvidovre Kommune og Københavns Kommune går over Amagermotorvejen og langs havneløbet. Som Supercykelsti skal ruten give cykelpendlere de bedste forudsætninger for at cykle til arbejde og uddannelse hele året rundt. Der er ingen lyskryds eller direkte møder med motoriseret trafik på hele den cirka 9 km lange rute.
”Supercykelstierne er en rigtig god mulighed for pendlere, der ønsker en sundere måde at komme til og fra arbejde og uddannelse. Samtidig er de også en rigtig god investering for samfundet – og så er det langt sjovere end at sidde i kø i en bil. Derfor er jeg rigtig glad for, at vi nu kan lægge Avedøreruten til supercykelstinetværket,” siger Line Barfod (EL), Teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune.

Supercykelstier giver flere cykelpendlere
For at kunne dokumentere effekterne af at opgradere til supercykelsti, bliver alle ruter målt før og efter opgradering. Målingerne undersøger bl.a. komfort, antal stop og rejsehastighed, ligesom brugerne bliver spurgt bl.a. om deres valg af rute og transportmiddel og deres oplevelse af ruten. Ifølge førmålingen af Avedøreruten fra 2020 cyklede respondenterne i gennemsnit 18,3 km hver vej, og knap en fjerdedel af brugerne var på elcykel. Rutens eftermåling gennemføres til september.
Evalueringerne af de første ti supercykelstier i hovedstadsområdet viser en gennemsnitlig stigning i trafikken på 36 procent. De årlige cykeltællinger viser at effekten af ruterne over længere tid er langt større. Helt op til 59 procent flere cykelpendlere.
Supercykelstien Avedøreruten lanceres onsdag 31. maj kl. 07.30-08.30 med et morgenevent for cykelpendlerne og cyklisterne på ruten. Lanceringen finder sted på Hvidovre Kommunes del af ruten, på pladsen lige inden tunnelen under motorvejsbroen. Find mere information herunder og på Facebook.
Fra kl. 07.30-08.30 kan forbipasserende cyklister stoppe op og få en kop kaffe, en croissant og en lille snak, inden de cykler videre til arbejde og uddannelse. Eventet ligger på den sidste dag i den landsdækkende kampagne Vi cykler til arbejde for også at give eventuelle deltagere et ekstra skub til slutspurten.
Fakta om Avedøreruten
- Ruten er den 15. supercykelsti i hovedstadsregionen, den er 8,9 km lang og forbinder Hvidovre Kommune og Københavns Kommune samt supercykelstierne Ishøjruten og Indre Ringrute.
- Ruten forløber i grønne omgivelser og langs vandet og har stor rekreativ værdi. Der er ingen lyskryds eller direkte møder med motoriseret trafik på hele den cirka 9 km lange rute.
- Avedøreruten forbinder Køge Bugt-byerne med Ørestad, Amager og Sydhavnen, og kobler de mange arbejdspladser på Avedøre Holme op på supercykelstinettet.
- Læs mere om de forskellige tiltag gennemført på ruten og find kort og mere information om Avedøreruten
- Supercykelstierne i Region Hovedstaden er et samarbejde mellem 29 kommuner og Region Hovedstaden om at skabe sammenhængende cykelinfrastruktur på tværs af kommunegrænserne i hele regionen.
Få adgang til Ørestad Avis - Første måned på gratis prøve