Tidligere stadsarkitekt: Bilerne i byen kommer hurtigere frem ved lavere hastighed

Man bør generelt sætte farten ned i byerne, og bilerne kommer faktisk hurtigere frem ved lavere hastigheder. Det siger Camilla van Deurs, som både er ulykkesoffer og ekspert i bytrafik som tidligere stadsarkitekt i København.

”Det er en gammeldags måde at tænke på, at vi bare skal bevæge bilerne så hurtigt som muligt. Vi ved, at vi faktisk kan få flere biler ind i de samme gaderum, ved at bilerne kører langsommere, fordi man kan ”pakke bilerne”, som vejingeniørerne ville sige. Bilerne kan køre tættere bag hinanden, så vi kan faktisk flytte flere biler”.

Sådan siger Camilla van Deurs, der er tidligere stadsarkitekt i København – og ulykkesoffer – til Magasinet CYKLISTER fra Cyklistforbundet. Camilla van Deurs blev kørt ned af en bil i 2019 og er stadig ti procent handicappet. Hun bakker helt op om Københavns Kommunes planer om at sætte farten ned i byerne. Og planerne er underbygget af data fra store trafikmodeller, tilføjer hun:

“Og det er sådan set grundlaget for, at København nu begynder at sætte hastigheden ned til blandt andet 40 km/t rigtig mange steder. Pladsbesparelsen – eller det areal, der frigives – kan man bruge til bredere cykelstier eller til bynatur. Vi kan simpelthen få mere plads til nogle grønne rabatter, der kan separere cyklerne fra bilerne,” siger Camilla van Deurs.

Camilla van Deurs var stadsarkitekt i København til 2024. Nu partner i Nordic Office of Architecture, hvor hun er ansvarlig for firmaets byudviklingsafdeling. Camilla van Deurs er desuden adjungeret professor i byplanlægning på Arkitektskolen Aarhus. Foto: Thomas Lekfeldt.

Cyklistforbundet har startet kampagnen ’30 er det nye 50′ som vil have sat hastigheden ned i byerne; gerne til 30 km/t.

”Vi mener, at Danmarks byer skal gå den samme vej, som mange andre byer. Byer som Berlin, Oslo, Wien, Bruxelles, Paris, Madrid og Helsinki har allerede sænket farten til 30 km/t i store dele af byen. De ønskede at fredeliggøre byerne til gavn for dem, der bor der, går der, cykler der, besøger og i det hele taget færdes i byen. Resultatet er, at disse byer oplever langt færre ulykker og dræbte, og at bilisterne ikke har fået væsentligt længere transporttid,” siger Cyklistforbundets direktør, Kenneth Øhrberg Krag.

Du skal have abonnement for at læse denne artikel     Få adgang til Ørestad Avis - Første måned på gratis prøve