Turismen i hovedstaden er en effektiv vej til at få folk på kanten af arbejdsmarkedet i beskæftigelse. Bellagroup i Ørestad er med til at løfte opgaven og har masser af unge fra Danmark og 56 andre nationer i beskæftigelse.
Uanset om man er ung og mangler erfaring, er ufaglært eller har udenlandsk baggrund, så er turismeerhvervet i Danmarks hovedstad det mest oplagte sted at få fast fodfæste på arbejdsmarkedet. Det viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.
Her fremgår det, at andelen af beskæftigede i hovedstadens turisme, der har anden etnisk baggrund, er næsten dobbelt så stor som i turismen i resten af landet. Og næsten tre gange så stor som på det øvrige arbejdsmarked i Danmark. Samtidig er der generelt flere tidligere kontanthjælpsmodtagere, der finder beskæftigelse inden for turismeerhvervet end i andre brancher.
57 nationaliteter i Bellagroup
En af de virksomheder i hovedstadens turisme, der er gået målrettet efter at hjælpe folk uden for arbejdsmarkedet ind i fast beskæftigelse, er ØICC’s medlem Bellagroup, der driver Bella Center samt hotellerne AC Hotel Bella Sky Copenhagen og Crowne Plaza Copenhagen Towers i Ørestad, samt Copenhagen Marriott Hotel på Kalvebod Brygge. Tilsammen har hotellerne knap 1.600 hotelværelser.
Bellagroup har ansatte fra 57 nationaliteter. P.t.er 92 unge under 30 år ansat i ufaglærte stillinger.
Nogle medarbejdere bliver i 2-4 år, før de typisk rejser hjem til deres hjemland eller starter på et studie. Sidstnævnte fortsætter ofte i Bellagroup som on-callers eller i en deltidsstilling. Men der er også mange medarbejdere som bliver flere år i organisationen.
“Det kan enten være medarbejdere, der vokser i rollen, udvikler deres stilling, eller prøver nye muligheder af i andre grene af forretningen. Lige nu har vi eksempelvis en af vores kokke ansat i vores business center på Crowne Plaza Copenhagen Towers som et led i et forsøg på opkvalificering og på at udvikle nye kompetencer inden for et andet fagområde,” fortæller HR Director i Bellagroup, Reee Mamsen-Svarter.
Pt. bor 103 af Bellagroups medarbejdere i postnummeret 2300. Heraf 23 ufaglærte under 30 år.
Branchen er god til opgaven
Bellagroup forventer at brug for flere af de unge ufaglærte i de kommende år:
“De ufaglærte medarbejdere er en essentiel del af Bellagroups samlede arbejdskraft, da oplevelses- og turismebranchen i høj grad lever af medarbejdere med en interesse i og passion for servicebranchen. Vi er altid på udkig efter personer med disse kompetencer, og vi ansætter kontinuerligt ekstra hænder til vores hoteller og venues,” siger Reee Mamsen-Svarter.
Bellagroup hjælper også de unge nyansatte med kompetenceudvikling, så de får bedre muligheder på arbejdsmarkedet.
“Det er et win/win for både os som virksomhed, for den enkelte borger og for vores samfund. Vores branche er oplagt til den opgave, og det vil vi kunne gøre i endnu større stil, hvis vi samtidig kan skabe vækst i hovedstadens turisme og dermed øge efterspørgslen,” fortsætter CEO for Bellagroup, Christian Folden Lund.
Til gavn for alle
På rådhuset følger beskæftigelses- og integrationsborgmester Jens-Kristian Lütken (V) opmærksomt med i turismeerhvervets indsats for at få unge ufaglærte i job.
“Turismen er en stor branche i København, og derfor er det godt at se, at nogle af de mennesker, der generelt set har sværere ved at komme i job, i stor udstrækning er kommet det inden for turismen. Det er til gavn for både virksomheder, samfundet som helhed og de enkelte mennesker, der er blevet selvforsørgende,” siger Jens-Kristian Lütken, som talte om emnet til ØICC’s direktørfrokost i august.
Den nye tids valuta
Arbejdskraft og beskæftigelse dominerer også den landspolitiske dagsorden. Senest har regeringen kaldt problemet for ’den nye tids valuta i dansk politik’, og i regeringens politiske grundlag er der vigtigt fokus på at øge den strukturelle beskæftigelse med 45.000 fuldtidspersoner i 2030 og derigennem at tilvejebringe ny finansiering for 11 mia. kr. i 2030. Der er særligt fokus på at få flere unge, der hverken er i gang med uddannelse eller er i arbejde, ind på arbejdsmarkedet.
Her spiller turismeerhvervet en nøglerolle, mener Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør, Wonderful Copenhagen.
“Selv om hovedstadens turisme fortsat er påvirket af krig og økonomisk usikkerhed, er det et stort erhverv, der årligt omsætter for ca. 50 mia. kr. Dertil kommer at turismen har rigtig mange afledte effekter,” siger han.
Og analysen fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd sætter en tyk streg under turismebranchens jobsskabelse. Men den kommer ikke af sig selv:
“Ser vi på de fremtidige muligheder for turismevækst i hovedstaden, er der et yderligere potentiale for at få endnu flere både unge, ufaglærte og folk med anden etnisk baggrund end dansk ind på arbejdsmarkedet. Men det vil kræve en ekstra indsats på tværs af offentlige og private aktører. Og det vil vi gerne bidrage til,” siger Mikkel Aarø-Hansen.