Venstre på Københavns Rådhus foreslår nu, at Ørestad Gymnasium stopper optaget af nye elever for at komme negativ social kontrol til livs.
Jens-Kristian Lütken (V), der er sundheds- og omsorgsborgmester i København, foreslår konkret, at man lader de eksisterende klasser på skolen køre færdigt til studentereksamen, hvorefter skolen lukkes ned et år, inden der igen skal optages elever. På den måde vil skolen få en frisk start, hvor “usund kultur ikke kan gå i arv fra årgang til årgang”.
Baggrunden er, at Ørestad Gymnasium sammen med to andre gymnasier i Københavnsområdet er kommet med på en liste, hvor omfanget at såkaldt negativ socialkontrol er meget højt. De tre steder er udtaget som de eneste i det såkaldte parallelsamfundstilsyn, der skal forhindre udviklingen af parallelsamfund i uddannelsessektoren.
Skolernes ledelse har skullet redegøre for blandt andet hændelser med negativ social kontrol eller religiøs chikane. På de tre gymnasier beskrives flere konkrete hændelser. Ifølge Berlingske Tidende har Ørestad Gymnasium redegjort for tilfælde af “chikane som følge af “påklædning, alkohol og rygning”. Der er også tilfælde af elever, der bliver mobbet på baggrund af deres seksuelle orientering, og grupper af elever, der er skarpt opdelt på baggrund af etnicitet. Samt elever, der pludselig begynder at gå med tørklæde og vil have deres billede fjernet fra skolens hjemmeside.
Start på en frisk
Derfor er der brug for en frisk start på Ørestad Gymnasium, mener Venstre i Københavns Borgerrepræsentation.
”Negativ, social kontrol er helt, helt uacceptabelt. Det er frygteligt for dem, der lever under den sociale kontrol, men samtidig påvirker det synet på skolen og lysten til at søge ind for borgerne i Ørestad. På den måde bliver problemet selvforstærkende”, siger Jens-Kristian Lütken.
”Derfor mener jeg, at tiden er kommet til en gang for alle at få stoppet udfordringerne ved at lukke skolen. Jeg tror, at et genåbnet Ørestad Gymnasium kan stå som et stærkt lokalt gymnasium om få år, hvis vi tør træffe de rigtige beslutninger nu”, siger Jens-Kristian Lütken.
Rektor: Tager det meget alvorligt
I Berlingske Tidende anerkender rektor Inge Voller, at Ørestad Gymnasium har et problem i “nogle lommer blandt eleverne”. Hun mener ikke, at social kontrol hører hjemme nogen steder.
»Men det er ekstra vigtigt, at det ikke finder sted på en gymnasieskole, fordi det er vores ansvar at danne identiteten på de unge mennesker og sørge for, at de kan indgå i et demokratisk samfund. Så vi tager det meget alvorligt,« siger Inge Voller til Berlingske.
Til forskel fra Jens-Kristian Lütken vil hun ikke have skolen lukket, men hun ønsker en reform af den model, som fordeler elever på gymnasierne i hovedstadsområdet.
“En ny elevfordeling ville i den grad kunne hjælpe os. Vi vil gerne have et elevgrundlag, der afspejler det omkringliggende samfund,” siger hun.
S-borgmester: Ordning skal udvides
Københavns Kommunes beskæftigelses-, integrations- og erhvervsborgmester, Andreas Keil (S) har også reageret på sagen omelever, der overvåger hinanden og udøver negativ social kontrol :
”I vores by skal alle kunne leve det liv, de ønsker i frihed. Det er også grunden til, at Københavns Kommune har været med til at indføre en ny ordning med rettighedsvejledere på de nævnte gymnasier. Vejledere, der netop skal være med til at bekæmpe den her form for negativ social kontrol. Jeg har bedt min forvaltning undersøge, om ordningen kan udvides og styrkes,” udtaler Andreas Keil.
Han vil også rette henvendelse til den kommende udlændinge- og integrationsminister, så snart en sådan er tiltrådt, “for at diskutere, hvilke nye redskaber vi kan tage i brug for at bekæmpe negativ social kontrol.”








