VR handler både om psykologi og informatik på Ørestad Gymnasium

Psykologistuderende Ban M. Shiwalia og hendes kolleger fra Virtual Learning Lab på Københavns Universitet har været på besøg på Ørestad Gymnasium for at undersøge, hvordan virtual reality kan understøtte miljøbevidst adfærd. Ban, der er tidligere elev på gymnasiet, synes det er sjovt at være tilbage og afprøve forsøget på eleverne.

Af Trine Hvam Madsen

Ban M. Shiwalia blev student fra Ørestad Gymnasium i 2021. Hun havde psykologi som valgfag, og strøg efter sin studentereksamen direkte ind på psykologistudiet. Ved siden af studierne er hun student assistant i Virtual Learning Lab på Institut for Psykologi.

Og det er netop derfor at hun er vendt tilbage til gymnasiet for at besøge 1.m, der har valgfaget informatik. Eleverne skal i løbet af deres modul være forsøgskaniner for Ban og kollegerne fra , der til dagens forsøg har medbragt VR-briller og måleudstyr. 

Ban havde også selv informatik som valgfag på gymnasiet. Og arbejdet med robotter og programmering gjorde hende interesseret i, hvordan teknologi og psykologi kan arbejde sammen. Og nu er hun med til at tilrettelægge forsøg og undersøgelser ved hjælp af bl.a. virtual reality.

“I dag skal vi undersøge om social interaktion kan fremme miljøbevidst identifikation. Det lyder måske lidt kringlet. Men det handler om hvorvidt vi kan fremme miljøbevidst adfærd ved at bede eleverne om at samarbejde om nogle opgaver i virtual reality,” forklarer Ban.

De psykologistuderendes tese er, at eleverne vil udvise en mere miljøbevidst adfærd ved at samarbejde og tale om, hvilke fødevarer der er gode og dårlige for klimaet. Når eleverne får VR-brillerne på, bliver de bedt om at samarbejde om at lave en miljøvenlig madret. Den ene elev får rollen som miljøekspert og kan i sine VR-briller se, hvilke madvarer, der er skadelige for miljøet. Den anden elev er ernæringseksperten, der i sine VR-briller kan se, hvilke sundhedsmæssige konsekvenser de forskellige madvarer har. 

Efterhånden som eleverne bygger deres madret, viser VR-spillet hvilke konsekvenser deres valg har for miljøet. Hvis eleverne vælger at putte ingredienser i retten, der ikke er miljøvenlige, begynder nogle træer i VR-simulationen at brænde. Omvendt vil naturen blomstre, vandet stige og dyrene begynde at komme frem, hvis de vælger miljøvenlige ingredienser.

Fritz Malberg Glimø og Liv Ulrica Hammel, der går i 1.m, er begge med i forsøget. De går på mediefagslinjen på Ørestad Gymnasium og har derfor informatik som valgfag. De to elever skulle i forsøget samarbejde om at lave en både sund og bæredygtig pizza eller pastaret med VR-brillerne på.

”Det har været sjovt, fordi det er en anden måde at lære på. Vi har jo informatik og lærer normalt at kode. Så det var fedt at afprøve VR og se, hvad det, vi normalt lærer i undervisningen, kan munde ud i,” siger Fritz.

Liv synes også om forløbet, fordi eleverne var aktive og deltagende.
“Det interaktive element med brillerne gjorde helt klart, at man levede sig mere ind i spillet,” mener Liv. 

Om VR har en fremtid som middel i undervisningen, eller måske som redskab til at løse klimakrisen, må tiden vise. Nu skal Ban og kollegerne først hjem og analysere den indsamlede data og udarbejde artikler om, hvad forsøget kunne vise om elevernes bevidsthed om miljø og sundhed.

Du skal have abonnement for at læse denne artikel

Få adgang til Ørestad Avis - Første måned på gratis prøve
Translate »