Efter tre års intens kamp for at holde liv i sin lokale tøj- og designbutik, sagde Camilla Damgaard farvel til sine kunder i lørdags. Hun blev rørt, da kunderne kom ned for at sige farvel.
“Da den første kunde kom, og fortalte hvor ked hun var over, at jeg lukkede butikken, der havde jeg svært ved at tårene tilbage. Men jeg tænkte, at jeg måtte komme igennem dagen”.
Sådan fortæller Camilla Damgaard, som skrev om sin beslutning om at lukke Walk-In præcis tre år efter åbningen af butikken ved 8Tallet i Ørestad Syd.
“Efter nogle dage kunne jeg godt mærke, at jeg var nødt til at komme lidt væk fra butikken og fra Ørestad. Så jeg tog på forlænget weekend med min mand. Det var for hårdt at stå hernede og lave ophørsudsalg. Kunderne var vilde med rabatten 50 procent. De skulle have kommet noget før….” siger hun.
Her er og bliver dødt
Camilla åbnede sin butik 1. maj 2020. Her udvalgte hun selv sine kvalitetsvarer indenfor tøj, gaver og design, og tilbød personlig rådgivning og betjening til kunderne.
“Nogle vil sige at det var skørt at starte en butik, samtidig med at samfundet blev lukket ned på grund af corona. Det var det nok også, men jeg troede virkelig på min idé og var utålmodig for at komme i gang. Da corona sluttede kom forsyningskrisen, energikrisen og inflationen.
“Krisen rammer alle små butikker hårdt lige nu. Men ekstra hårdt her i Ørestad Syd. Folk bruger ikke deres lokale butikker og caféer her nok. Ørestads manglende opbakning bekræfter blot rygtet om bydelen – det er og bliver dødt – det bliver selvforstærkende, fordi beboerne ikke støtter op om de lokale initiativer” siger Camilla Damgaard.
Opbakning nødvendig i et lokalsamfund
Hun har i alle de tre år har haft en fast gruppe af stamkunder, som virkelig har støttet butikken. Mange af dem er kommet andre steder fra end Ørestad.
“Men de var bare ikke nok. For de fleste beboere herude ønsker sig rigtig nok flere butikker. De bruger dem bare ikke” siger Camilla Damgaard, som også har forsøgt sig med modeshows på Sensu Sushi, ny forretningskoncept med lavere priser, aftenevnts mm. Ingen af delene har fået Ørestad Syds beboere op af sofaen og ned til butikken.
“Det er som om, at man ikke rigtig forstår, at et lokalt handelsliv skal have opbakning. Man synes at det er fint nok med Field’s og nethandel. Den personlige betjening og de udvalgte kvalitetsvarer er ikke noget man vil bruge penge på, desværre.”
Vil bruge energien på noget andet
Camilla Damgaard har godt kunnet leve af sin forretning. Når hun vælger at stoppe nu, er det mest fordi at hun ikke har tålmodighed til at stå i butikken dag efter dag, da kundegennemstrømmen ikke er stor nok.
“Jeg forsøgte at tage konsulentjob som HR ind mandag-onsdag og så havde butikken åben fra torsdag-lørdag, i håb om at kunderne så ville salmes på de åbningsdagene så der var flere kunder, men det hjælp heller ikke. Jeg er fuld af energi og har forsøgt hele tiden at være omstillingsparat for at imødekomme kunderne, den energi vil jeg fremover bruge på noget andet og min familie” siger Camilla.
Hun elsker stadig at bo i sin lejlighed i Ørestad og gå tur på fælleden. Men vil nok holde lidt lav profil i et stykke tid og bruge sommerhuset lidt mere. Indtil ærgrelsen over at lukke Walk-In har fortaget sig.
Tjek instagram #walkin.online eller facebook for at se datoer på ophørsudsalg med 50%